piątek, września 14, 2018

KUCHENNA APTEKA #15 - BOTWINA

Botwina to młode liście i korzenie buraków ćwikłowych. Najbardziej popularnym daniem z jej wykorzystaniem jest zupa botwinka, ale botwina może być wykorzystana nie tylko do przygotowania zup. Można z niej przyrządzić sałatkę, koktajl, tartę, pizzę, a nawet kotlety czy placki. 
Te niepozorne liście oraz małe buraczki to prawdziwa skarbnica witamin i składników mineralnych. Mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i spokojnie mogą zastąpić kilka suplementów diety, gdyż m.in. pozytywnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie, łagodzą stany napięcia, pomagają zwalczać stres, a także odtruć i odkwasić organizm...I to jeszcze nie wszystko! 
Ale niestety nie każdy może ją spożywać.
Dowiedz się więcej, co kryje w sobie to wyjątkowe warzywo!


Botwina to źródło:
  • witaminy A
  • witaminy K
  • witaminy C
  • witaminy D
  • witaminy E
  • witamin z grupy B: B1, B2, B3, B6, B12
  • kwasu foliowego (wit. B9)
  • żelaza
  • wapnia
  • magnezu
  • potasu
  • fosforu
  • sodu
  • przeciwutleniaczy - głównie z grupy flawonoidów
  • siarki
  • biotyny (wit. H lub B7)
  • błonnika

Właściwości zdrowotne botwiny:
  • chroni przed ryzykiem zawału serca i udaru mózgu
  • poprawia krążenie krwi i chroni przed chorobami układu krążenia
  • obniża ciśnienie krwi 
  • pomaga obniżyć poziom cholesterolu
  • odkwasza i odtruwa organizm oraz pomaga w utrzymaniu odpowiedniej równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie
  • ułatwia trawienie i usprawnia pracę jelit
  • ma działanie przeciwzapalne
  • ma właściwości krwiotwórcze i chroni przed anemią
  • wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego
  • uspokaja i koi nerwy
  • wspomaga koncentrację
  • ma pozytywny wpływ na skórę, włosy i paznokcie
  • wzmacnia odporność organizmu i chroni przez infekcjami
  • wspomaga usuwanie nadmiar wolnych rodników z organizmu, które są odpowiedzialne za wiele chorób
  • odgrywa ważną rolę w diecie kobiet w ciąży - kwas foliowy potrzebny jest dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu


Uwaga!
  • botwina to źródło szczawianów, dlatego osoby chorujące na kamicę nerkową powinny jej unikać 
  • botwina utrudnia wchłanianie wapnia z pożywienia, dlatego osoby u których stwierdzono niedobór wapnia powinny być ostrożne
  • botwina nie jest wskazana dla osób chorujących na cukrzycę, gdyż ma wysoki indeks glikemiczny

Ciekawostki:
  • naukowcy odkryli, że młode liście botwiny zawierają substancje o działaniu podobnym do estrogenów, czyli hormonów młodości, piękna i seksu działających odmładzająco, kojąco na skórę oraz podnoszących kobiece libido
  • kwas szczawiowy, który znajduje się w botwinie, wiąże się z wapniem, dlatego połączenie botwinki ze śmietaną, maślanką, jajkami lub kefirem pozwala neutralizować jego działanie
  • botwina jest niskokaloryczna - zawiera około 20 kcal w 100 g
  • botwina zawiera aż 13 różnych antyoksydantów, przede wszystkim z grupy flawonoidów i antocyjanów, które mają pozytywny wpływ na układ krwionośny oraz pomagają usunąć z wolne rodniki odpowiedzialne za przyspieszone starzenie organizmu
  • zawarta w botwince siarka reguluje gruczoły łojowe, dzięki temu bardzo korzystnie wpływa na wygląd cery

Przepisy z botwiną 






10 komentarzy:

  1. Lubię zupę botwinkę. Cały rok na nią czekam 😁

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam chłodnik litewski...zajadam się nim z sezonie aż mi się uszy trzęsą:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobra i jeszcze taka zdrowa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zabiłabym za dobry chłodnik z botwinki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego chłodnika to będzie mi brakować przez cały rok :)

      Usuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger