piątek, lipca 27, 2018

KUCHENNA APTEKA #12 - CUKINIA

Cukinia, zwana też kabaczkiem to bardzo popularne w Polsce warzywo. Można ją jeść na surowo, grillować, dusić, gotować oraz zapiekać. Ma ona bardzo szerokie zastosowanie w kuchni, gdyż można przyrządzić z niej liczne dania wytrawne, jak np.: leczo, frytki, spaghetti, zupy, czy  faszerowane cukinie, ale także można upiec z nią słodkie ciasto. Jadalne są również kwiaty cukinii. 
Cukinia ma delikatny i łagodny smak, dlatego można ją podawać nawet małym dzieciom oraz ze względu na swój niski indeks glikemiczny jest polecana również osobom chorującym na cukrzycę. Jest to warzywo cenione także w różnych dietach odchudzających, ze względu na niskokaloryczność oraz lekkostrawność. Jednak warto wiedzieć, że cukinia zawiera cenne witaminy i składniki odżywcze, ważne dla prawidłowej pracy całego organizmu...


Cukinia to źródło:
  • potasu
  • magnezu 
  • żelaza
  • fosforu
  • wapnia
  • witaminy C
  • witaminy A
  • witaminy K
  • witamin z grupy B: B1, B2, B3, B6
  • kwasu foliowego
  • beta-karotenu
  • luteiny
  • zeaksantyny

Właściwości zdrowotne cukinii:
  • ma właściwości odkwaszające organizm
  • sprzyja przemianie materii - stosowana przy dietach odchudzających
  • wpływa pozytywnie na procesy trawienia
  • polecana przy nadkwasocie, zgadze i wrzodach żołądka
  • wspomaga wzrok oraz zapobiega powstawaniu zwyrodnienia plamki żółtej (dzięki luteinie i zeaksantynie)
  • wykazuje działanie przeciwnowotworowe - może zmniejszać ryzyko raka narządów przewodu pokarmowego
  • polecana osobom chorym na cukrzycę - po jej spożyciu poziom cukru we krwi nie wzrośnie gwałtownie
  • wspomaga układ nerwowy
  • wzmacnia krzepliwość krwi
  • pozytywnie wpływa na kondycję skóry, włosów i paznokci
  • wykazuje działanie antyoksydacyjne
  • wzmacnia układ odpornościowy
  • zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie (dzięki potasowi)



Ciekawostki:
  • cukinia należy to warzyw lekkostrawnych i niskokalorycznych - zawiera 15 kcal w 100 g
  • w cukinii nie odkładają się metale ciężkie - bez obaw można podawać ją małym dzieciom
  • pestki cukinii zawierają kukurbitacynę, który ma działanie przeciwrobacze
  • młode cukinie możemy zjadać ze skórką, starsze obieramy
  • cukinia i kabaczek to jedno i to samo, ale w różnym okresie wzrostu i na różnym etapie dojrzewania. Cukinia jest młoda, jędrna, a kabaczek to nazwa cukinii dojrzałej, większej, z pestkami

Przepisy z cukinią 







8 komentarzy:

  1. Bardzo lubię cukinię i wszelkiego rodzaju dania i słodkości z jej wykorzystaniem 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też cukinia w kuchni pojawia się bardzo często :)

      Usuń
  2. Uwielbiamy tą uniwersalność cukinii :D My już zrobiłyśmy z niej placki na słodko i wytrawnie, leczo, budyń, na przyszły weekend będzie brownie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe, że ma taki super skład. To niesamowite. Najbardziej mnie kusi pierwsza opcja daniowa ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię cukinię i często wykorzystuję w kuchni :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Faszerowana cukinia z pęczakiem wygląda bardzo smakowicie. Będę musiała wypróbować przepis :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger