piątek, kwietnia 27, 2018

KUCHENNA APTEKA #4 - KOLENDRA

Kolendra to zioło znane głównie z kuchni. Jednak kolendra to nie tylko przyprawa. Wykazuje ona wiele właściwości zdrowotnych, które od bardzo dawna wykorzystywane są w medycynie naturalnej, nawet obecnie znajdziemy ją w mieszankach ziołowych poprawiających trawienie. Jest bogata w szereg naturalnych przeciwutleniaczy, olejki eteryczne, mikroelementy i wykazuje działanie przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze. 
Używane są zarówno liście, jak i owoce (nasiona) kolendry. Z wyglądu przypomina pietruszkę, ale jej łodyżki i liście mają bardziej aromatyczny i intensywniejszy zapach oraz smak. Natomiast jej nasiona smakują korzennie i daje się wyczuć cierpką, palącą nutę. Chętnie jest używana w kuchni Bliskiego Wschodu, indyjskiej, chińskiej, a także śródziemnomorskiej.
Co warto jeszcze wiedzieć o kolendrze?



Kolendra to źródło:
  • przeciwutleniaczy, jak beta- karoten, kwasy fenolowe czy witamina C oraz flawonoidy: apigenina, ramnetyna, kemferol 
  • olejków eterycznych: linalol, geraniol, kamfen, limonen, kamfora, ⲁ-pinen
  • aminokwasów: asparagina, glutamina i arginina
  • witaminy C
  • witaminy K
  • witaminy A
  • witamin z grupy B
  • potasu
  • wapnia
  • żelaza
  • magnezu
  • manganu 
  • błonnika
Skład kolendry może się nieznacznie różnić w zależności od miejsca, w którym jest uprawiana.


Właściwości zdrowotne kolendry:
  • zmniejsza napięcie mięśni gładkich jelit 
  • działa wiatropędnie - stosowana przy wzdęciach
  • pobudza wydzielanie soku żołądkowego - stosowana w przypadku braku apetytu lub niestrawnościach
  • pomocna przy biegunkach i zapaleniu błony śluzowej żołądka
  • wykazuje działanie przeciwgrzybicze oraz przeciwbakteryjne - hamuje wzrost bakterii E. Coli oraz Salmonelli - odpowiedzialnych za zatrucia pokarmowe, a także pomaga zwalczyć m.in. gronkowca złocistego czy pałeczkę ropy błękitnej (działanie olejków eterycznych)
  • pomaga w walce z pasożytami jelitowymi
  • obniża poziom cholesterolu
  • obniża poziom glukozy we krwi
  • reguluje ciśnienie krwi
  • wykazuje korzystny wpływ na serce
  • zmniejsza osady tłuszczowe, które mogą gromadzić się w wątrobie i osłabiać jej działanie
  • oczyszcza organizm z toksycznych metali, jak: rtęć, ołów, aluminium
  • działa uspokajająco i na bezsenność, dzięki obecności linalolu 
  • odświeża oddech 
  • chroni przed stresem oksydacyjnym - może zmniejszać ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego
  • pozytywnie wpływa na wzrok oraz skórę 



Uwaga!
  • olejek z kolendry, ze względu na obecność fotouczulających kumaryn, może zwiększać wrażliwość skóry na promieniowanie UV
  • w rzadkich przypadkach możliwe jest uczulenie na kolendrę 

Ciekawostki:
  • kolendra jest jednym z ziół uprawianych najdłużej, bo od około 5000 roku p.n.e.
  • liście kolendry należy zawinąć w wilgotną ściereczkę i przechowywać w lodówce do 3 dni. Suszone oraz mrożone tracą aromat
  • nasiona kolendry najlepiej kupować całe i mielić, gdy zajdzie potrzeba
  • olejek z kolendry stosowany zewnętrznie pomaga na nerwobóle i reumatyzm
  • linalol wykorzystywany jest również w przemyśle perfumeryjno-kosmetycznym

Przepisy z kolendrą





12 komentarzy:

  1. Uwielbiam kolendrę, pyszny wpis:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiedziałam że to niepozorne zioło ma takie wielkie właściwości!
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisząc tę serię artykułów, też dowiaduje się nowych rzeczy ;)

      Usuń
  3. Kiedyś nie przepadałam za kolendrą, ale ostatnio zaczęła mi smakować :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zjadłabym takie pesto kolendrowe na przykład...

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety rzadko używam kolendry...a okazuje się, że warto by było

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakoś za kolendrą nie przepadamy, zdecydowanie wolimy pietruszkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcześniej też nie przepadałam za kolendrą ;)

      Usuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger