piątek, czerwca 14, 2019

KUCHENNA APTEKA #36 - POMIDORY

Pomidory to najpopularniejsze warzywa w Polsce, a do tego bardzo lubiane. Cenione są nie tylko za walory smakowe, ale także właściwości zdrowotne. Są bogatym źródłem składników odżywczych, gdyż zawierają liczne witaminy i minerały oraz cenny antyoksydant - likopen, który odpowiada za właściwości lecznicze pomidorów oraz ich czerwony kolor. Pomidory nawet po przetworzeniu są równie wartościowe co świeże, a jeśli chodzi o likopen to w przetworach jest go nawet 2-3 razy więcej. Dlatego zimą, gdy nie ma świeżych pomidorów, warto sięgać po soki, przeciery, pomidory w puszce czy suszone.
Odmian pomidorów jest bardzo dużo, że nie sposób je wszystkie wyliczyć, a najpopularniejsze gatunki to: gruntowe, karłowate, malinowe, bycze serca (podłużne) i koktajlowe. Są na tyle uniwersalnym warzywem, że można je przygotować na wiele sposobów, np. położyć na kanapę, zrobić sałatkę luz zupę, przygotować sos, ketchup, sok lub inne przetwory.
Jednak mimo swoich właściwości zdrowotnych nadmiar spożywanych pomidorów może zaszkodzić!





Pomidory to źródło:
  • przeciwutleniaczy - m.in. kwas chlorogenowy,  kwas p-kumarynowy, karetonoidy 
  • likopenu (należy do karetonoidów) - nadaje czerwony kolor pomidorom i odpowiada za właściwości lecznicze
  • witaminy C
  • witaminy E
  • witaminy K
  • witamin z grupy B: B1, B2, B3, B6
  • kwasu foliowego (B9)
  • beta karotenu (prowitaminy A)
  • biotyny
  • potasu
  • magnezu
  • manganu
  • miedzi
  • fosforu
  • wapnia
  • żelaza
  • cynku
  • bromu
  • błonnika


Właściwości zdrowotne pomidorów:
  • korzystnie działają na serce
  • zapobiegają miażdżycy i zawałom serca
  • obniżają poziom cholesterolu
  • obniżają ciśnienie krwi
  • działają moczopędnie
  • pomagają w regulacji poziomu glukozy we krwi
  • wzmacniają odporność organizmu
  • regulują pracę układu pokarmowego
  • wspomagają trawienie
  • niwelują zaparcia
  • mają działanie alkalizujące (zasadotwórcze)
  • doskonale gaszą pragnienie
  • korzystnie wpływają na układ nerwowy
  • łagodzą napięcia i redukują stres
  • korzystnie wpływają na samopoczucie
  • neutralizują szkodliwy wpływ promieniowania UV
  • wzmacniają naczynia krwionośne 
  • przyśpieszają gojenie się ran
  • poprawiają stan skóry - nawilżają ją i dotleniają
  • zapobiegają procesom szybkiego starzenia się organizmu
  • hamują proces zwyrodnienia plamki żółtej
  • wykazują działanie antynowotworowe
  • stosowane jako kosmetyk - rozjaśniają przebarwienia i łagodzą zmiany trądzikowe 




Uwaga!
  • na pomidory powinny uważać osoby chore na dnę moczanową, reumatoidalne zapalenie stawów i osteoporozę, z powodu niewielkich ilości trujących alkaloidów, które mogą mieć niekorzystny wpływ na gospodarkę wapniową organizmu, co może pogarszać stan chorobowy
  • osoby z chorobami żołądka i jelit oraz zgagą, starsze i dzieci powinny obierać pomidory ze skóry, ponieważ może podrażnić ona przewód pokarmowy
  • liście i łodygi pomidorów są trujące, dlatego po zrywaniu owoców należy umyć starannie ręce
  • w zielonych i niedojrzałych pomidorach znajduje się trująca substancja (tomatyna), która tylko częściowo  gnie w procesie gotowania, a całkowicie w czasie dojrzewania
  • tomatyna w śladowych ilościach znajduje się też w nasionach i spożyta w nadmiarze powoduje mdłości, wymioty, biegunkę i kolkę
  • lekarze zalecają spożywać maksymalnie 2 pomidory dziennie
  • unikajmy połączenia pomidorów z ogórkami, gdyż w ogórkach znajduje się enzym (askorbinaza), który niszczy zawartą w pomidorach witaminę C
  • pomidory mogą uczulać, dlatego powinny je unikać kobiety karmiące oraz dzieci poniżej 1 roku życia
  • pomidorów nie przechowuje się w lodówce – niska temperatura sprawia, że tracą smak i wartości odżywcze


Ciekawostki:
  • likopen nie gnie podczas obróbki cieplnej, a jego przyswajalność znacznie wzrasta, jeśli pomidory gotowane są z dodatkiem tłuszczy, najlepiej oliwy z oliwek
  • w przetworach pomidorowych jest nawet 3 razy więcej likopenu niż w świeżych pomidorach - sos pomidorowy, ketchup, zupa pomidorowa, puszkowane pomidory, sok pomidorowy
  • pomidory w 94% składają się z wody
  • są niskokaloryczne - 100 g zawiera tylko 15 -18 kcal - doskonała podstawa diet odchudzających
  • 100 g pomidorów zaspokaja około 30% dziennego zapotrzebowania na wit. C
  • pomidory uprawiane na słońcu mają więcej wartości odżywczych niż te uprawiane w szklarniach

1 komentarz:

  1. apetyczne potrawy, uwielbiam pomidory szczególnie te zdrowo rosnące latem. są pyszne

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger