piątek, marca 08, 2019

KUCHENNA APTEKA #26 - IMBIR

Imbir to bogactwo witamin, minerałów i antyoksydantów. Posiada liczne właściwości zdrowotne, a także odchudzające, dlatego stosowany jest nie tylko w kuchni, ale również w medycynie naturalnej. Jego właściwości lecznicze znane są w Azji i wykorzystywane od wieków. 
Posiada intensywny aromat i charakteryzuje się piekącym, gorzkawym smakiem. Można go spotkać jako przyprawę w stanie sproszkowanym lub świeży w postaci kłącza, a także marynowany (najczęściej jako dodatek do sushi). 
Rozgrzewa i  pomaga zwalczać infekcje, dlatego najczęściej używamy go jako dodatek do rozgrzewającej herbaty, ale to nie wszystkie jego cudowne właściwości prozdrowotne. Dzięki szerokiemu zastosowaniu jest on wykorzystywany do leczenia i łagodzenia wielu dolegliwości.
Niestety istnieją też liczne przeciwwskazania i pewna grupa osób nie może go spożywać.
Dowiedz się więcej! 




Imbir to źródło:
  • przeciwutleniaczy (antyoksydantów)
  • witamin z grupy B: B3, B6
  • witaminy C
  • żelaza
  • magnezu
  • fosforu
  • potasu 
  • cynku 
  • selenu
  • miedzi
  • manganu
  • gingerolu (w świeżym imbirze) - działanie rozgrzewające 
  • zinferon - też działa rozgrzewająco i razem z gingerolem jest odpowiedzialny za palący, gorzki smak
  • zingiberolu - składnika olejku eterycznego
  • błonnika


Właściwości zdrowotne imbiru:
  • wzmacnia odporność i leczy przeziębienia
  • wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe (działanie podobne do aspiryny)
  • pomaga przy bólach stawów i mięśni (także podczas przeziębienia i grypy)
  • zmniejsza zlepianie się płytek krwi - działanie antyagregacyjne - przeciwdziała zakrzepicy
  • obniża poziom cholesterolu
  • działa rozgrzewająco
  • działa odkażająco - działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze
  • łagodzi mdłości, np. w chorobie lokomocyjnej
  • działa przeciwwymiotnie, np. po narkozie i chemioterapii
  • zwiększa wydzielanie soków żołądkowych i śliny
  • ułatwia trawienie
  • działa żółciopędne - ochronnie na wątrobę
  • pomaga przy wzdęciach
  • zapobiega cukrzycy
  • hamuje produkcję kortyzolu (hormonu stresu)
  • działa rozkurczowo - łagodzi bóle miesiączkowe i objawy PMS
  • zmniejsza częstotliwość ataków migreny
  • sprzyja dbaniu o jamę ustną - niweluje przykry zapach
  • leczy infekcje gardła i łagodzi kaszel
  • pomaga w walce z cellulitem
  • wspomaga odchudzanie
  • działa przeciwobrzękowo
  • polepsza krążenie krwi
  • poprawia wydajność umysłową i zwiększa koncentracje
  • działa przeciwnowotworowo




Uwaga!
  • imbir ma działanie drażniące, dlatego nie powinny spożywać go osoby cierpiące na choroby przewodu pokarmowego, jak: wrzody żołądka i dwunastnicy, refluks żołądkowo-przełykowy
  • ze względu na właściwości rozgrzewające nie jest wskazany osobom z nadmierną potliwością, a także osobom nadpobudliwym
  • na imbir powinny uważać osoby z hemofilią czyli obniżoną zdolnością krzepnięcia krwi, gdyż imbir rozrzedza krew i zwiększa jej przepływ
  • osoby mające problem z ciśnieniem krwi również powinny go unikać - dotyczy to zbyt wysokiego lub zbyt niskiego ciśnienia. Imbir obniża ciśnienie i wchodzi w reakcję z lekami na nadciśnienie - niebezpiecznie łączyć go z beta-blokerami
  • kobiety w ciąży powinny ostrożnie używać imbiru, mimo, że działa na mdłości ciążowe, to zbyt częste stosowanie może być przyczyną złego rozwoju płodu, a także doprowadzić do przedwczesnych skurczów i porodu
  • nie należy spożywać imbiru podczas karmienia piersią, gdyż może zmieniać smak mleka i działać drażniąco na układ pokarmowy dziecka 
  • nie podawać dzieciom poniżej 1 roku życia


Ciekawostki:
  • w Azji uchodzi za afrodyzjak, gdyż poprzez działanie rozgrzewające i poprawiające krążenie krwi pobudza organy płciowe i zwiększa libido
  • imbir w formie olejku idealnie nadaje się do masażu i może przynieść ulgę bolącym mięśniom
  • kąpiel imbirowa to naturalny środek przynoszący ulgę obolałym mięśniom i stawom
  • imbir może być stosowany także na włosy - wzmacnia cebulki, zapobiega ich wypadaniu i przyspiesza porost
  • spożywanie imbiru zmniejsza apetyt i hamuje ochotę na niezdrowe, słone przekąski

Przepisy z wykorzystaniem imbiru  ➨ link






3 komentarze:

  1. Musiało upłynąć dużo czasu i prób abyśmy przekonały się do imbiru :) Nadal lubimy go tylko okazyjnie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis. Często używam imbiru :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj tak, imbir mam w kuchni w sezonie jesienno-zimowym. Jest bardzo przydatny!

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger