piątek, marca 01, 2019

KUCHENNA APTEKA #25 - KASZA GRYCZANA

Kasza gryczana zaliczana jest to najzdrowszych i najbardziej wartościowych produktów, a to ze względu na cenne właściwości oraz wartości odżywcze. Jest ona bogactwem nie tylko witamin i minerałów, ale także antyoksydantów oraz białka, które jest lepiej przyswajalne niż to pochodzące ze zbóż. Jej właściwości prozdrowotne były znane i cenione już wieki temu w medycynie ludowej, a kasza gryczana pojawiała się na polskich stołach od dawna. Była ważnym składnikiem jadłospisu zarówno ludzi ubogich, jak i szlachty.
Kasza gryczana może być dodatkiem do drugiego dania, a także można z niej przygotowywać kotlety, placuszki, farsze do gołąbków i pierogów. A ze zmielonej kaszy gryczanej całej otrzymuje się mąkę gryczaną, którą można wykorzystać do wypieków.
Co jeszcze warto wiedzieć o kaszy gryczanej?
Niestety mimo licznych właściwości zdrowotnych, istnieją również przeciwwskazania i nie każdy może ją spożywać! 





Kasza gryczana to źródło:
  • przeciwutleniaczy - polifenoli: kwasów fenolowych oraz flawonoidów, jak: rutyna, katechina, kwercetyna
  • witamin z grupy B: B1, B2, B3, B5, B6
  • inozytolu (B8)
  • kwasu foliowego (B9)
  • witaminy E
  • wapnia
  • fosforu
  • magnezu
  • potasu
  • żelaza
  • cynku
  • jodu
  • selenu
  • miedzi
  • manganu
  • białka
  • aminokwasów egzogennych - lizyny, tryptofanu, metioniny (organizm sam ich nie wytwarza)
  • błonnika


Właściwości zdrowotne kaszy gryczanej:
  • obniża poziom cholesterolu
  • reguluje ciśnienie krwi
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową
  • wspomaga układ nerwowy
  • pomaga radzić sobie ze stresem
  • pomaga przy bezsenności
  • reguluje pracę układu trawiennego
  • polecana przy zaburzeniu pracy jelit
  • zapobiega zaparciom
  • zalecana przy celiakii i nietolerancji glutenu 
  • obniża poziom glukozy we krwi
  • zapobiega powstawaniu insulinooporności
  • posiada właściwości odkwaszające organizm
  • usuwa szkodliwe składniki z organizmu
  • wspomaga odchudzanie
  • działa rozgrzewająco
  • jest długotrwałym źródłem energii
  • pomaga w niedokrwistości
  • wykazuje działanie przeciwnowotworowe
  • poprawia stan skóry trądzikowej
  • wzmacnia kości i zęby



Uwaga!
  • kaszy gryczanej nie poleca się dzieciom poniżej 10 miesiąca życia
  • niewskazana jest przy niewydolności nerek
  • powinny ją unikać osoby z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy oraz przewlekłym zapaleniu trzustki
  • kasza gryczana NIE ZAWIERA GLUTENU - polecana jest osobom chorym na celiakię i będącym na diecie bezglutenowej


Ciekawostki:
  • 100 g kaszy gryczanej zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na aminokwasy egzogenne
  • kasza gryczana posiada niski indeks glikemiczny (do 55), dlatego polecana jest osobom chorym na cukrzycę. Należy jednak pamiętać, że na IG wpływa obróbka termiczna, dlatego należy uważać, aby kaszy nie rozgotować
  • wyróżniamy kaszę gryczaną paloną (prażoną) i kaszę gryczaną niepaloną (nieprażoną). Kasza prażona jest mniej wartościowa, gdyż podczas podgrzewania traci witaminy i następuje zmniejszenie przyswajalności białka, ale ma bardziej wyrazisty smak. Kasza niepalona może być cała, łamana i łamana drobna zwana krakowską, która w procesie polerowania traci sporo składników odżywczych. Natomiast kasza palona może być cała i łamana. Kasza niepalona ma nie tylko więcej witamin i minerałów, ale nawet cztery razy więcej przeciwutleniaczy
  • zawartość błonnika w kaszy gryczanej jest  ponad 2 razy większa niż w makaronach czy ryżach
  • kasza gryczana zawiera 12 g białka w 100 g i jest ono lepiej przyswajalne niż to ze zbóż
  • 100 g ugotowanej kaszy zawiera 92 kcal

Przepisy z kaszą gryczaną





2 komentarze:

  1. muszę wypróbować te pulpety gryczane. lubimy kaszę gryczaną, jemy białą, niepaloną

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger