piątek, kwietnia 13, 2018

KUCHENNA APTEKA #2 - KAKAO

Wczoraj obchodziliśmy Dzień Czekolady, więc z tej okazji postanowiłam napisać o kakao - surowcu, który jest używany do produkcji czekolady.
Kakao to zmielone ziarna kakaowca. Było ono już cenione dawno, dawno temu przez Majów i Azteków, którzy pili napój ze sproszkowanych ziaren kakaowca i zwali go "napojem bogów". Dla nich ziarna kakaowca były cenniejsze niż złoto.
Kakao jest znane i lubione przez większość z nas, i znajduję się prawie w każdej kuchni. Posiada ono niezwykłe wartości odżywcze i zdrowotne, które mogą zapobiec groźnym chorobom, poprawiają humor, a nawet wydłużają życie. Jednak nie każde kakao jest zdrowe! To wysoko przetworzone, z dużą ilością dodatków, cukru czy aromatów nie wchodzi w grę. Najzdrowsze jest kakao surowe, które nie jest poddawane obróbce termicznej. Zyskało ona miano "super food" czyli super żywności. Chcesz wiedzieć dlaczego?




Kakao to doskonałe źródło:
  • przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami powodującymi wiele szkód. Ma ich więcej niż czerwone wino, czy zielona herbata
  • magnezu
  • potasu
  • żelaza
  • wapnia
  • fosforu
  • cynku
  • flawonoidów ( katechiny, epikatechiny oraz procyjanidyny), które pozytywnie wpływają na układ krążenia, zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, jak: udar mózgu, zawał serca czy nadciśnienie, a także usprawniają pamięć
  • alkaloidów purynowych - teobrominy oraz teofiliny, która rozkurczają mięśnie gładkie oskrzeli, a także naczyń krwionośnych, zwiększają przepływ nerkowy, działając słabo moczopędnie, - kofeiny, która wykazuje działanie pobudzające i poprawia koncentrację

Właściwości zdrowotne kakao:
  • zapobiega chorobom układu krążenia oraz serca, takim jak: choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, zawał serca
  • zmniejsza poziom cholesterolu LDL (złego), a zwiększa poziom cholesterolu HDL (dobrego)
  • działa rozkurczająco na naczynia krwionośne, ułatwia przepływ krwi i zapobiega powstawaniu skrzepów, które blokują jej przepływ (działanie antyagregacyjne)
  • poprawia pamięć oraz koncentrację
  • poprawia nastrój, działa uspakajająco i łagodzi stres, gdyż podnosi poziom serotoniny - hormonu szczęścia, który działa antydepresyjnie
  • zapobiega kamicy nerkowej oraz moczowej, dzięki działaniu moczopędnemu
  • może wykazywać działanie przeciwkaszlowe, dzięki obecności teobrominy

Ciekawostki:
  • kakao uważane jest za afrodyzjak - zwiększa popęd seksualny i wywołuje uczucie podekscytowania (dzięki fentyloetyloaminie)
  •  2-3 filiżanki kakao dziennie mogą usprawnić pamięć i wydłużyć życie
  • zawartość kofeiny w filiżance kakao wynosi do 64 mg
  • czekolada to mieszanka kakao i masła kakaowego, im więcej kakao w czekoladzie, tym więcej składników odżywczych - zalecane jest nie więcej niż 1 do 3 kostek gorzkiej czekolady dziennie, zawierającej minimum 70% kakao

Uwaga!
  • zbyt duże spożycie produktów spożywczych na bazie proszku kakao, ze względu na obecność garbników, mogą działać zapierająco  
  • ze względu na kofeinę oraz teobrominę może wywoływać objawy silnego pobudzenia oraz przyśpieszać akcję serca
  • kakao i otrzymywane z niego produkty mogą wywoływać odczyn alergiczny, a także migrenę

Warto sięgnąć po kakao surowe!

Przepisy z kakao

1) KOKTAJL OWSIANY CZEKOLADOWY

2) BEZGLUTENOWE BROWNIE

3) FASOLOWE BROWNIE Z KOKOSEM

4) KOKTAJL CZEKOLADOWY Z MIĘTĄ

8 komentarzy:

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger