piątek, czerwca 21, 2019

KUCHENNA APTEKA #37 - GRUSZKI

Gruszki to bardzo popularne owoce w Polsce. Cenione są za swoje walory smakowe i dość uniwersalne zastosowanie w kuchni. Nadają się do jedzenia na surowo, ale można je również gotować, piec, smażyć czy dusić. Z gruszek można przyrządzić dżem, kompot, różnego rodzaju desery, ale świetnie komponują się także ze słonymi składnikami, jak np. z serem gorgonzola.
Ale gruszki to także bogate źródło cennych składników odżywczych, dzięki którym wykazują szereg właściwości zdrowotnych. Jako nieliczne z owoców zawierają jod, który wpływa na pracę tarczycy oraz bor, który poprawia funkcjonowanie mózgu. Poza tym, gruszki poprawiają trawienie, korzystnie wpływają na układ krążenia, a do tego mają mało kalorii i polecane są podczas odchudzania.
Właściwości zdrowotne gruszek od lat były wykorzystywane w medycynie ludowej przy przeziębieniach, bólach głowy, migrenie, uporczywym kaszlu i gorączce.
Co jeszcze kryją w sobie te niepozorne owoce?




Gruszki to źródło:
  • przeciwutleniaczy
  • witaminy A
  • witaminy C
  • witaminy K
  • witamin z grupy B: B1, B2, B3, B6
  • kwasu foliowego (B9)
  • potasu
  • magnezu
  • manganu
  • miedzi
  • wapnia
  • fosforu
  • boru
  • jodu
  • żelaza
  • cynku
  • błonnika (pektyny)
  • fitosteroli
  • kwasów owocowych - jabłkowego, cytrynowego 
  • garbników (odmiany cierpkie i mało soczyste)



Wartości zdrowotne gruszek:
  • pozytywnie wpływają na układ krążenia
  • obniżają poziom cholesterolu we krwi
  • regulują ciśnienie krwi
  • zmniejszają ryzyko udaru mózgu
  • hamują agregacje płytek krwi - zapobiegają zakrzepom
  • uszczelniają naczynia włosowate
  • mają działanie przeciwzapalne
  • regulują pracę przewodu pokarmowego
  • pomocne w walce z zaparciami (miękkie i dojrzałe gruszki)
  • działają przeciwbiegunkowo (cierpkie i mało soczyste gruszki) 
  • przyśpieszają metabolizm
  • pomagają obniżyć gorączkę (szczególnie napar z gruszek) 
  • przeciwdziałają anemii
  • mają działanie moczopędne
  • pomocne przy zapaleniu dróg moczowych
  • polecane przy kamicy nerkowej
  • pomocne w stanach zapalnych gruczołu krokowego
  • pomagają pozbyć się opuchlizny powstałej w skutek zatrzymania się wody w organizmie
  • mają dobry wpływ na działanie mózgu (dzięki obecności boru)
  • poprawiają koncentrację
  • pozytywnie wpływają na pracę tarczycy (dzięki obecności jodu)
  • przez długi czas dają uczucie sytości (dzięki rozpuszczalnemu błonnikowi)
  • polecane kobietom w ciąży
  • polecane przy osteoporozie (dojrzałe gruszki)
  • przyśpieszają gojenie się ran i owrzodzeń (napar z gruszek)




Uwaga!
  • osoby o wrażliwych jelitach lub cierpiące na schorzenia dróg żółciowych nie powinny spożywać surowych gruszek, a jedynie gotowane lub pieczone
  • spożywanie gruszek może powodować wzdęcia i bóle brzucha, które są związane z procesami fermentacyjnymi zachodzącymi w organizmie - należy wtedy ograniczyć ilość spożywanych owoców
  • zbyt duża ilość spożytych gruszek może wywołać biegunkę
  • gruszki bardzo rzadko powodują reakcje alergiczne, ale jak alergia się pojawia najczęściej występuje pod postacią zespołu alergii jamy ustnej, który początkowo objawia się nieżytem nosa, a później pokrzywką kontaktową w miejscu dotknięcia owocu, głównie na palcach i wargach
  • można je podawać dzieciom już po 6 miesiącu życia 
  • należy unikać gruszek przejrzałych z brązowymi plamami, gdyż zawierają one rakotwórcze mikotoksyny


Ciekawostki:
  • najwięcej błonnika i cennych składników jest w skórce, dlatego jeśli nie ma takiej potrzeby należy jeść owoce nieobrane (oczywiście wcześniej dokładnie umyte)
  • lepiej spożywać gruszki twardsze niż miękkie - w miarę dojrzewania owoców ilość kwasów organicznych i pektyn maleje, a rośnie natomiast zawartość cukrów
  • 100 g gruszek zawiera około 57 kcal
  • gruszki prawie w 85% składają się z wody
  • mają niski indeks glikemiczny IG = 30
  • gruszki nadają się do zamrożenia
  • ze względu na "kobiecy" kształt, zaliczane są do owocowych afrodyzjaków
  • ekstrakt z gruszek wykorzystywany jest w kosmetyce


Przepisy z gruszkami







3 komentarze:

  1. te pizzerki skradły moje serce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. świetne propozycje, chyba się zainspiruję :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie te pizzerinki z awokado i gruszką :) gruszka jest fajna nadaje się do sałatek i w ogóle sprawdza się w wielu przepisach

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger