piątek, marca 15, 2019

KUCHENNA APTEKA #27 - MIGDAŁY

Migdały to cenne źródło składników odżywczych - witamin, minerałów, białka, dobrych tłuszczów oraz przeciwutleniaczy, które usuwają wolne rodniki z naszego organizmu. Zaliczane są do najzdrowszych produktów żywnościowych świata. Wspomagają prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, a także mają dobroczynny wpływ na nasze samopoczucie. Udowodniono naukowo, że zapobiegają chorobom serca i cukrzycy. 
Szczególnie polecane kobietom w ciąży, gdyż pomagają łagodzić mdłości oraz zgagę, a także wspomagają prawidłowy rozwój dziecka.
Mają bardzo szerokie zastosowanie w kuchni - jako samodzielna przekąska oraz dodatek do sałatek, mięs, ryb, owsianek, deserów, czy wypieków. Migdały to główny składnik marcepanu. Poza tym, z migdałów można przygotować mleko migdałowe, masło (pastę), a nawet mąkę, która jest świetna do bezglutenowych wypieków.
Mimo że są dość kaloryczne, to dla zdrowia i urody warto wprowadzić je do codziennej diety!




Migdały to źródło:
  • przeciwutleniaczy - flawonoidy, karotenoidy
  • witamin z grupy B: B1, B2, B3, B6
  • kwasu foliowego (B9)
  • witaminy E
  • niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT)
  • potasu
  • wapnia
  • żelaza
  • magnezu
  • fosforu
  • cynku
  • miedzi
  • manganu
  • selenu
  • błonnika
  • białka
  • argininy – aminokwasu, który poprawia wydolność mięśni
  • fitosteroli


Właściwości zdrowotne migdałów:
  • korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby serca, jak: zawał serca czy udar mózgu
  • regulują ciśnienie tętnicze krwi
  • obniżają poziom cholesterolu
  • zapobiegają miażdżycy
  • wykazują działanie antyagregacyjne płytek krwi - zapobiegają powstawaniu zakrzepów
  • łagodzą mdłości i zgagę w ciąży
  • zobojętniają kwasy żołądkowe
  • działają odkwaszająco na organizm
  • obniżają poziom cukru we krwi
  • zapobiegają cukrzycy typu 2
  • zapobiegają napadom głodu - polecane przy odchudzaniu
  • regulują przemiany metaboliczne
  • regulują gospodarkę wodno-elektrolitową
  • przeciwdziałają niedokrwistości
  • koją nerwy - pomocne w walce ze stresem i bezsennością
  • łagodzą skurcze mięśni
  • działają przeciwdepresyjnie
  • wspomagają pracę układu nerwowego
  • poprawiają pamięć i koncentrację
  • zmniejszają objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego
  • zwiększają odporność organizmu
  • działają przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie
  • wspomagają wzrost u dzieci
  • zapobiegają zwyrodnieniom stawów i kości
  • poprawiają kondycję włosów, skóry i paznokci 
  • pomagają w walce z trądzikiem - regulują wydzielanie sebum
  • opóźniają procesy starzenia
  • mają właściwości przeciwnowotworowe
  • polecane w ciąży - wspomagają prawidłowy rozwój płodu



Uwaga!
  • migdały należą do dość silnych alergenów, które mogą wywoływać reakcje uczuleniowe
  • migdały w nadmiarze mogą powodować zaparcia
  • migdały są raczej ciężkostrawne i w dużych ilościach mogą powodować wzdęcia i bóle brzucha
  • oprócz migdałów słodkich można również spotkać migdały gorzkie, które zawierają amigdalinę (wit. B17). W większych ilościach jest ona trująca, gdyż podczas rozkładu w organizmie uwalnia niebezpieczny cyjanowodór - powoduje on ból i zawroty głowy, zaburzenia psychiczne czy ruchowe, a w ciężkich przypadkach zatrzymanie akcji serca, śpiączkę, a nawet śmierć
  • migdałów nie powinno poddawać się obróbce termicznej, gdyż NNKT tracą właściwości zdrowotne 
  • zatęchłe migdały, z oznakami pleśni mogą być przyczyną chorób układu pokarmowego, dlatego nie należy kupować ich na wagę


Ciekawostki:
  • migdały posiadają niski indeks glikemiczny (IG=15), dlatego polecane są osobom chorym na cukrzycę
  • migdały mimo, że są kaloryczne polecane są przy odchudzaniu, gdyż szybko dają uczucie sytości i zapobiegają uczuciom głodu. Jednak w nadmiarze mogą być przyczyną dodatkowych kilogramów - powinno się zjadać nie więcej niż 4-5 migdałów dziennie
  • polecane są w ciąży ze względu na zawartość kwasu foliowego, ale także właściwości łagodzące nudności i zgagę 
  • namoczone przez kilka godzin w wodzie przegotowanej (nie gorąca!) są bardziej lekkostrawne i można je bez problemu obrać ze skórki
  • warto kupować migdały w opakowaniach, a nie na wagę, gdyż zawarte w nich NNKT utleniają się i tracą właściwości 
  • migdały to bogate źródło białka - zawierają więcej białka niż biała fasola
  • polecane dla wegetarian i sportowców
  • 100 g migdałów to prawie 580 kcal
  • w kosmetyce stosuje się olej migdałowy, które ma właściwości  regenerujące i nawilżające 

Przepisy ➤  z migdałami, płatkami migdałowymi oraz                                            mąki migdałowej







3 komentarze:

  1. 100 g migdałów to prawie 580 kcal?!!! A ja je tak lubię....
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Migdały lubię pochrupać na przekąskę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Szczególnie lubimy krem z migdałów :)

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger