piątek, listopada 09, 2018

KUCHENNA APTEKA #20 - JARMUŻ

Jarmuż to odmiana kapusty. Dostępne są różne jego odmiany, które różnią się wyglądem, kolorem i smakiem. Możemy spotkać jarmuż o liściach prostych lub karbowanych, zielony, fioletowy, fioletowo-zielony, a także fioletowo-brązowy, o smaku delikatnym lub z lekką goryczką. Sezon na jarmuż trwa od września do początku zimy.
Jarmuż do niedawna był praktycznie nieznanym warzywem i traktowano go raczej jak roślinę ozdobną. Obecnie staje się już coraz bardziej popularny i dostępny w sklepach. Można go podać na surowo, np. w postaci sałatki lub przygotować na wiele sposobów: wycisnąć z niego sok, zmiksować w koktajlach, krótko smażyć, gotować na parze, blanszować, a także piec.
Warto do swojej diety włączyć jarmuż, gdyż należy on do najzdrowszych warzyw - ma właściwości przeciwzapalne i zawiera przeciwutleniacze, które mają silne właściwości antynowotworowe. Lecz mimo niezliczonych zalet posiada także wady i niestety nie każda osoba może go spożywać.
Dowiedz się więcej o jego właściwościach zdrowotnych!



Jarmuż to źródło:
  • przeciwutleniaczy - m.in. flawonoidów (flawonoli) oraz karotenoidy czy chlorofilu
  • karotenoidów: beta-karotenu, luteiny, zeaksantyny
  • witaminy A
  • witaminy C
  • witaminy K
  • kwasu foliowego
  • potasu
  • wapnia
  • żelaza
  • magnezu
  • manganu
  • miedzi
  • sulforafanu - przeciwutleniacz o działaniu przeciwnowotworowym i przeciwzapalnym
  • błonnika
  • geitrogenów - związki wpływających na metabolizm jodu


Właściwości zdrowotne jarmużu:
  • wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego
  • wspomaga regulację ciśnienia krwi
  • zapewnia prawidłową krzepliwość krwi
  • może zmniejszać nadmierne krwawienia miesiączkowe
  • uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne
  • stymuluje produkcję czerwonych krwinek
  • chroni przed anemią
  • obniża poziom "złego" cholesterolu
  • zapobiega miażdżycy
  • posiada właściwości antynowotworowe
  • wykazuje działanie przeciwzapalne
  • wspomaga leczenie osteoporozy - zapobiega utracie masy kostnej
  • wzmacnia kości
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • poprawia perystaltykę jelit (dzięki obecności błonnika)
  • może chronić przed wrzodami żołądka i dwunastnicy, gdyż sulforafan niszczy Helicobacter pylori
  • pozytywnie działa na wzrok
  • zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej 
  • korzystnie wpływa na stan włosów, skóry i paznokci
  • wpływa na poprawę odporności organizmu



Uwaga!
  • jarmuż nie jest wskazany dla osób z chorobami tarczycy, gdyż zawiera geitrogeny – związki wpływające na metabolizm jodu, przez co obniżają jego stężenie w organizmie. Prowadzi to do zaburzenia syntezy hormonów tarczycy oraz przerostu gruczołu.
  • w jarmużu występują również szczawiany, które mogą odkładać się w drogach moczowych oraz nerkach, powodując kamicę nerkową. Dlatego osoby z kamicą powinny go unikać.
  • surowy jarmuż może powodować wzdęcia i gazy


Ciekawostki:
  • jarmuż zawiera więcej wapnia niż mleko
  • aby jarmuż zachował swoje właściwości przeciwnowotworowe powinien być gotowany na parze przez maks. 3-4 min.
  • większość witamin i składników mineralnych ulega zmniejszeniu o połowę po obróbce termicznej
  • niekorzystne działanie goitrogenów można ograniczyć poprzez gotowanie jarmużu bez przykrycia, co prowadzi do ulatniania się tych związków pod wpływem wysokiej temperatury
  • jarmuż jest niskokalorycznym warzywem o znikomej zawartości tłuszczu - zawiera około 50 kcal w 100 g


Przepisy z jarmużem




3 komentarze:

  1. jarmuż zawiera więcej wapnia niż mleko? No to chyba się muszę przekonać do tego warzywa...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Spora dawka wiedzy zawsze mile widziana.

    OdpowiedzUsuń
  3. Choć wolimy szpinak to jarmuż też lubimy :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger