piątek, lipca 06, 2018

KUCHENNA APTEKA #10 - MORELE

Morele to niewielkie, pomarańczowe, letnie owoce, które nie tylko charakteryzują się pysznym smakiem i aromatem, ale także posiadają składniki odżywcze korzystne dla oczu, serca oraz wykazują działanie przeciwstarzeniowe. Im bardziej pomarańczowy jest kolor moreli, tym więcej zawierają karotenoidów, takich jak beta-karoten, który jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Te niepozorne owoce to prawdziwa skarbnica witamin i składników odżywczych - dowiedz się o nich więcej!


Morele to źródło:
  • witaminy A
  • witaminy C
  • witaminy B: B2, PP, B6
  • witaminy E
  • beta-karotenu (przeciwutleniacz)
  • beta-kryptoksantyny ↘
  • luteiny → mogą przeciwdziałać uszkadzaniu soczewki oka przez wolne rodniki
  • zeaksantyny ↗
  • potasu
  • magnezu
  • żelaza
  • wapnia
  • fosforu
  • błonnika
  • pektyn
  • kwasów organicznych: winowy, jabłkowy i cyrtnowy

Właściwości zdrowotne moreli:
  • chronią przed chorobami serca
  • zapobiegają miażdżycy i jej konsekwencjom - udarowi mózgu i zawałowi serca
  • obniżają poziom cholesterolu we krwi
  • pomagają utrzymać prawidłowy rytm serca
  • regulują pracę ciśnienia krwi
  • poprawiają kondycję oczu
  • zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej oraz zaćmy
  • wspomagają pracę mózgu
  • wzmacniają układ immunologiczny
  • mają zdolność hamowania wzrostu komórek nowotworowych (działanie beta-karotenu)
  • regulują pracę nerek
  • regulują gospodarkę kwasowo-zasadową w organizmie
  • mają działanie zasadotwórcze - pomagają przy nadkwasocie (szczególnie morele suszone)
  • poprawiają trawienie
  • wskazane dla osób cierpiących na anemię
  • zapobiegają uszkodzeniom skóry wywołanym przez UVA
  • mają korzystny wpływ na skórę




Uwaga!
  • niektóre suszone morele mogą zawierać dwutlenek siarki, który może wywoływać napady astmy oskrzelowej, dlatego astmatykom poleca się suszone morele ekologiczne
  • w pestkach moreli występuje amigdalina zwana witaminą B17 - jednak trzeba być ostrożnym przy ich stosowaniu, gdyż w organizmie rozkłada się do niebezpiecznego cyjanowodoru

Ciekawostki:
  • 3 morele dziennie dostarczają odpowiedniej ilości beta-karotenu, który spowalnia procesy starzenia oraz pomaga uniknąć wielu chorób cywilizacyjnych
  • morele suszone również wykazują właściwości zdrowotne - zawierają więcej beta-karotenu, ale trzeba pamiętać, że zawierają więcej cukru i są bardziej kaloryczne, mają też mniej wit. C 
  •  suszone morele pomagają w walce z tądzikiem
  • morele wykorzystywane są także w kosmetyce - dodawane są do kremów, perfum, balsamów do ciała, nadając skórze jędrność, sprężystość i blask

Przepisy z morelami


12 komentarzy:

  1. Bardzo lubię morele i jak widać nie tylko są smaczne, ale też zdrowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są bardzo zdrowe, więc trzeba się nacieszyć póki są świeże :)

      Usuń
  2. Oj, przekonałaś mnie do zrobienia dżemu morelowego, mam nadzieje, że poprzez smażenie nie stracą za dużo witamin i mikroelementów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dżem morelowe również jest zdrowy. Poprzez smażenie zawsze się trochę traci witamin, ale i tak warto go zrobić :)

      Usuń
  3. Kochamy morele tylko dlaczego na straganach i w sklepach są takie drogie :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No własnie! Choć ostatnio zauważyłam, że wszystkie owoce i warzywa bardzo zdrożały :/

      Usuń
  4. Uwielbiam słodziutkie morelki. Szkoda tylko, że tak rzadko można spotkać je dobre. Fajnie, że mają aż tyle witamin i bardzo fajnych dla organizmu substancji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami na targu się kupi dobre i póki jest sezon warto z nich korzystać :)

      Usuń
  5. uuuuu currry z morelami? pierwsze widzę , muszę spróbować :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam morele .Rzadko mozna kupić świeże. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko w sezonie można szukać świeżych moreli, a w zimie to suszone :)

      Usuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger