środa, października 25, 2017

JAK PROWADZIĆ ZDROWY STYL ŻYCIA?

W ostatnim czasie prowadzenie zdrowego stylu życia staje się coraz popularniejsze. Rośnie świadomość społeczeństwa, że właściwa dieta oraz ruch mają kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia - mogą leczyć lub zapobiegać różnym chorobom, wpływać na urodę oraz lepsze samopoczucie. Złe nawyki żywieniowe oraz brak aktywności fizycznej mogą być przyczyną licznych chorób, jak np. cukrzyca typu 2, otyłość, nadciśnienie tętnicze, choroby serca czy niektóre nowotwory.
Dowiedz się jakie są zasady zdrowego stylu życia i jak wcielić je we własne życie!


Zdrowy styl życia - co to tak naprawdę znaczy?

Zdrowy styl życia to przede wszystkim cieszenie się dobrym samopoczuciem oraz zdrowiem, a także zapobieganie chorobom cywilizacyjnym, jak: cukrzyca typu 2, nadciśnienie, zawał, miażdżyca, otyłość czy nowotwory i wiele innych. Bo zdrowie to nie tylko brak choroby, ale jest to równowaga między strefą fizyczną, psychiczną, emocjonalną, społeczną, a także duchową.


Obecnie bardzo często słyszy się o zdrowym stylu życia. Najczęściej to pojęcie kojarzy się z dietą, aktywnością fizyczną czy nawet wyrzeczeniami. Spotyka się też osoby, które podchodzą do tego tematu bardzo wybiórczo, np. jedząc warzywa i owoce czy chodząc od czasu do czasu na siłownie bo to modne, a przy tym nie unikając używek jak alkohol i uważają, że prowadzą zdrowy tryb życia. A nie o to w tym wszystkim chodzi!
Na zdrowy styl życia składa się wiele zachowań, nawyków i postaw służących ochronie lub poprawie stanu zdrowia.



Zasady zdrowego stylu życia:
  • zdrowe i racjonale odżywianie się
  • codzienna aktywność fizyczna ( min. 30 minut)
  • odstawienie używek takich jak: nikotyna, alkohol, narkotyki czy leki 
  • umiejętność odpoczywania - odpowiednia długość snu
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem
  • badania profilaktyczne

Lepiej zapobiegać niż leczyć...

Zdrowy styl życia ma decydujący wpływ na nasze zdrowie bo decyduje aż w 50%, dlatego tak ważna jest zmiana złych nawyków i promocja zdrowego stylu życia, a także wpajanie go dzieciom od najmłodszych lat.

Twoje zdrowie jest w Twoich rękach, więc zacznij działać już dziś!

1) PO PIERWSZE DIETA
Podstawowym elementem zdrowego stylu życia jest odpowiednia i racjonalna dieta.
Dobrze skomponowana, zdrowa dieta powinna dostarczać naszemu organizmowi zarówno białek, tłuszczów, węglowodanów, jak i witamin czy składników mineralnych.
Należy jeść regularnie tj. 5 posiłków dziennie w odstępach co 3-4 godziny, pić co najmniej 1,5 l płynów dziennie i unikać przetworzonej żywności, cukru oraz soli.
W diecie nie powinno zabraknąć warzyw i owoców, orzechów, olei roślinnych czy ryb morskich.
Warto kierować się zasadami zawartymi w Piramidzie Zdrowego Żywienia:

Spora część osób choć zna zasady zdrowego odżywiania oraz piramidę żywienia, to i tak nie wie jak się do "tego" zabrać.  Panuje jeszcze takie przekonanie, że aby zdrowo się odżywiać, trzeba mieć bardzo dużo czasu i pieniędzy - a to nieprawda! Dlatego idealnym rozwiązaniem dla takich osób jest dieta online.

Dieta online jest wygodnym sposobem na otrzymanie spersonalizowanej diety bez wychodzenia z domu. Wirtualny dietetyk przygotuje indywidualną dla nas dietę - dobierze odpowiedni rodzaj diety i ilość kalorii w zależności od naszych wymagań żywieniowych, uwzględniając zapotrzebowanie energetyczne, a także aktualny stan zdrowia i kondycję fizyczną.



2) RUCH TO ZDROWIE
Aktywność fizyczna stanowi podstawę piramidy żywieniowej. Regularne ćwiczenia fizyczne poprawiają wydolność organizmu, dotleniają mózg i komórki ciała, a ponadto podczas ćwiczeń wydzielają się hormony szczęścia, które poprawiają nastrój. 
Wystarczy 30 min. dziennie - do wyboru jest wiele aktywności jak: jazda na rowerze, bieganie, pływanie czy szybki spacer...

3) KONIEC Z UŻYWKAMI
Używki takie jak: papierosy, alkohol czy narkotyki mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie - powodują liczne choroby i skracają nasze życie.
Jedynie czerwone wino korzystnie wpływa na układ krążenia i zapobiega zawałom oraz miażdżycy, dlatego jedna lampka dziennie (nie więcej) jest jak najbardziej wskazana.

4) ZADBAJ O ODPOCZYNEK
Sen do podstawa zdrowego stylu życia. Podczas snu organizm się regeneruje, dlatego sen powinien trwać nie krócej niż 8 godzin.
Znajdź również czas dla siebie - poczytaj książkę, wybierz się na spacer, posłuchaj ulubionej muzyki...

5) ZAPANUJ NAD STRESEM
Skutki długotrwałego stresu mogą być niebezpieczne dla zdrowia - zwiększa się ryzyko zachorowania na choroby serca, nowotwory czy inne choroby cywylizacyjne. W walce ze stresem pomaga pozytywne myślenie, medytacja oraz ćwiczenia relaksacyjne.

6) PAMIĘTAJ O BADANIACH PROFILAKTYCZNYCH
Regularne badania pozwalają zapobiec rozwojowi wielu chorób. Warto pamiętać o morfologi, badaniu moczu, a kobiety również o badaniu piersi i cytologi. 

Zastosowanie się do powyższych zasad gwarantuje zmianę Twojego życia na lepsze! Tylko trzeba pamiętać, aby wprowadzać je małymi krokami, by się nie zniechęcić...a z czasem na pewno wejdą w codzienny nawyk 😉


Jeśli chcesz zacząć zdrowy styl życia, ale brakuje Ci wiedzy, motywacji lub chęci - skorzystaj z pomocy dietetyka. Obecnie z porady dietetyka możemy skorzystać nawet bez wychodzenia z domu!

Godnym polecenia dietetykiem online jest Joanna Adamczyk  (http://hb-dieta.pl) - inżynier Technologii żywności i żywienia człowieka, pasjonatka zdrowego stylu życia, która nieustannie poszerza swoją wiedzę na szkoleniach i konferencjach. W swojej pracy zwraca szczególną uwagę na edukację żywieniową oraz motywację!




Zdrowie powinno być dla nas priorytetem, więc zdecyduj się na zmianę swojego stylu życia na zdrowszy i zamów swój plan dietetyczny jeszcze dziś!




21 komentarzy:

  1. Według mnie zdrowy styl życia to przede wszystkim życie w harmonii i równowadze ze sobą - to sprawia, że czujemy się pełni energii i zdrowo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To na pewno jest ważne, ale nie zawsze proste do zrealizowania :)

      Usuń
  2. ciężko jest zdrowo żyć, zapisałam się na siłownie ale moja dieta jest jeszcze do poprawienia

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się, ze podstawą jest odżywianie, bez tego ani rusz. W ogóle jestem zwolenniczką, że wszystko czego czlowiek potrzebuje jest w naturze, dlatego czasem gdy "nieracjonalnie" się najem, żeby nie napisać "nażrę" ;) to zamiast sięgac po jakis boski lek z reklamy, wolę napić się np. herbaty z kopru, albo czerwonej herbaty. Tylko wazne zeby sprawdzac czy te ziola pochodzą ze sprawdzonych plantacji np. nasza polska firma Malwa ma takie herbaty, bo inaczej to wciągamy jakies szcztuczne nawozy zamiast zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda - też unikam "chemii" jak tylko się da :)

      Usuń
  4. Mądre rady. Gdy ograniczyłam mięso w diecie od razu lepiej się poczułam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też to zauważyłam i teraz u mnie mięso pojawia się od czasu do czasu :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Ciężka sprawa z tym zadowoleniem ;) Trzeba się cieszyć z wszystkiego :)

      Usuń
  6. Świetne zasady, tylko z tym stresem ciężko ;) Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ja powoli, krok po kroku do tego wracam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba najtrudniej poradzić sobie ze stresem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo podoba mi się Twoje podejście do tematu. Masz rację, ludzie kojarzą zdrowy styl życia przede wszytskim z byciem na diecie i morderczymi treningami. Bardzo ważna jest kondycja ciała - to pewne, ale również musi dbać o równowagę psychiczną. Fit umysł jest nieodłącznym elementem fit ciała, nie możemy o tym zapominać.
    Komfort psychiczny, profilatyczne badania, zwiększona aktywność fizyczna i zbilansowana dieta - to wróży nam sukces! :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger