piątek, maja 10, 2019

KUCHENNA APTEKA #33 - SZPARAGI

Szparagi to pyszne i zdrowe warzywo, które pojawia się w sklepach wiosną. Sezon na szparagi jest bardzo krótki, bo trwa od końca kwietnia do początku lipca, więc warto z niego skorzystać. Warzywo to zawiera liczne właściwości zdrowotne i jest źródłem witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, i innych składników odżywczych. Poza tym zawiera dużo białka, a przy tym ma mało kalorii.
Szparagi mogą pełnić rolę przystawki lud dodatku do obiadu. Można z nich przygotować zupę krem, sos do mięs, dodać do sałatek, pizzy, omletów, tart wytrawnych...
Polecane są szczególnie kobietom w ciąży ze względu na zawartość kwasu foliowego, który chroni przed wadami rozwojowymi płodu, a także w diecie odchudzającej ze względu na niską kaloryczność. Ponadto szparagi uważane są za jeden z najskuteczniejszych afrodyzjaków, więc warto podać je swojej drugiej połówce na kolację 😉





Szparagi to źródło:
  • białka
  • przeciwutleniaczy - m.in. saponiny, karotenoidy, flawonoidy(rutyna, kwercetyna)
  • witaminy C
  • witaminy E
  • witaminy K
  • witamin z grupy B: B1, B2
  • kwasu foliowego (B9)
  • witaminy A 
  • wapnia
  • fosforu
  • potasu
  • żelaza
  • magnezu
  • selenu
  • błonnika
  • glutationu - korzystnie wpływa na wątrobę, wzmacnia układ odpornościowy
  • kwasu asparaginowego - aminokwas biorący udział w przekazywaniu bodźców w ośrodkowym układzie nerwowym
  • inuliny- prebiotyk, który stymuluje wzrost korzystnej mikroflory bakteryjnej jelit
  • steroli roślinnych
  • fitoestrogenów, które w organizmie kobiety działają podobnie do estrogenu



Właściwości zdrowotne szparagów:
  • regulują ciśnienie krwi
  • obniżają poziom cholesterolu
  • korzystnie wpływają na serce, zapobiegając zawałom serca
  • mają działanie moczopędne
  • polecane przy infekcjach układu moczowego
  • wspomagają pracę nerek
  • pozytywnie wpływają na układ pokarmowy
  • poprawiają perystaltykę jelit
  • zapobiegają zaparciom
  • wzmacniają układ odpornościowy
  • zapobiegają wadom rozwojowym płodu - polecane kobietom w ciąży
  • pozytywnie wpływają na pamięć i koncentrację
  • działają lekko uspakajająco i łagodzą napięcia
  • wpływają na poprawę potencji
  • zmniejszają ryzyko powstawania nowotworów
  • korzystnie wpływają na wzrok
  • zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej
  • mają pozytywny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci





Uwaga!
  • ze względu na wysoką zawartość puryn szparagi mogą przyczynić się do powstawania kamieni nerkowych, dlatego nie należy ich jeść w nadmiarze
  • nie są polecane osobom cierpiącym na dnę moczanową
  • szparagi czasami mogą powodować wzdęcia
  • po zjedzeniu szparagów może pojawić się nieprzyjemny zapach moczu (nie jest to nic złego)


Ciekawostki:
  • 100 g szparagów zawiera tylko 20 kcal
  • szparagi to ceniony afrodyzjak
  • w główkach szparagów jest najwięcej witaminy C - nawet więcej niż w cytrynie
  • wyróżniamy 3 rodzaje szparagów: białe - mają delikatny i łagodny smak (należy je obierać), zielone - mają wyrazisty, dość ostry smak (ich nie trzeba obierać) oraz fioletowe (rzadko spotykane)
  • szparagi należy gotować na stojąco, w wysokim, wąskim garnku tak, aby główki się nie zamoczyły. Białe szparagi gotujemy do 15 min., a zielone do 10 min.


Przepisy ze szparagami


4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy wpis i świetne przepisy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam szparagi. Ciekawe te przepisy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przypomniałaś mi o sezonie na szparagi- absolutnie muszę je kupić!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ze szparagów można prawdziwe cudeńka zrobić :)

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger