piątek, marca 29, 2019

KUCHENNA APTEKA #29 - KEFIR

Kefir należy to fermentowanych napojów mlecznych. Powstaje w wyniku fermentacji mleka przy użyciu odpowiednich szczepów bakterii i drożdży, tzw. ziaren kefirowych. Ma wyrazisty, kwaskowaty smak i doskonale orzeźwia, dzięki obecności dwutlenku węgla, który powstaje w procesie fermentacji. Oprócz dwutlenku węgla podczas produkcji kefiru powstaje kwas mlekowy oraz alkohol etylowy. Substancje te odpowiadają za smak oraz zapach kefiru.
Jako produkt mleczny jest źródłem pełnowartościowego białka oraz łatwo przyswajalnego wapnia, ale w odróżnieniu od mleka jest lepiej trawiony i rzadziej uczula.
Kefir to świetna baza dla koktajli owocowych, deserów, owsianek oraz sosów do sałatek. Doskonale sprawdzi się także podczas przygotowania różnego rodzaju placuszków, ciast oraz chleba.
Ten niepozorny i niedoceniany przez wiele osób kefir ma właściwości zdrowotne, i zawiera cenne witaminy oraz minerały. Ale przede wszystkim to naturalny probiotyk, który korzystnie wpływa na naszą mikroflorę przewodu pokarmowego i chroni przed zakażeniami bakteryjnymi. Ale to nie wszystkie jego zalety... 





Kefir to źródło:
  • białka
  • witamin z grupy B: B1, B6, B12
  • kwasu foliowego (B9)
  • witaminy K
  • witaminy D
  • biotyny
  • wapnia
  • magnezu
  • fosfor
  • potas
  • tryptofanu - aminokwas egzogenny, który jest odpowiedzialny m.in. za produkcję "hormonu snu" melatoniny, oraz tzw. hormonu szczęścia serotoniny. Wpływa pozytywnie na układ nerwowy i poprawę naszego samopoczucia
  • bakterii i drożdży probiotycznych
  • kwasu mlekowego
Właściwości zdrowotne kefiru:
  • to naturalny probiotyk
  • wspomaga perystaltykę jelit
  • usuwa zaparcia
  • korzystnie wpływa na mikroflorę przewodu pokarmowego
  • eliminują patogenną florę bakteryjną np. Salmonellę, gronkowca złocistego czy E.coli
  • pomocny przy zatruciach - warto stosować przy biegunce i wymiotach
  • pomocny przy zespole jelita wrażliwego
  • ma właściwości antybakteryjne
  • polecany do picia przy infekcjach intymnych
  • wspomaga odporność organizmu
  • wspomaga oczyszczanie organizmu
  • obniża poziom cholesterolu
  • korzystni wpływa na pracę układu nerwowego
  • polecany przy zaburzeniach snu i depresji
  • zmniejsza ryzyko osteoporozy
  • pomocny przy zapobieganiu alergii i astmy
  • chroni przed nowotworami, m.in. przewodu pokarmowego i piersi
  • polecany przy odchudzaniu - wpływa na uczucie sytości
  • leczy kaca
  • okłady z kefiru pomocne są przy poparzeniach słonecznych





Uwaga!
  • kefir zawiera laktozę (cukier mleczny), jednak jest ona lepiej przyswajalna niż w mleku, ze względu na obecność w kefirze bakterii i drożdży, które rozkładają ten cukier. Dlatego kefir może nie powodować problemów trawiennych nawet u osób z nietolerancją laktozy
  • podczas fermentacji dochodzi do rozpadu białka mleka, dzięki temu kefir jest lepiej trawiony niż mleko i ma mniejszą skłonność do alergizowania


Ciekawostki:
  • kefir jest niskokaloryczny - zawiera około 50 kcal w 100 g
  • w 100 g kefiru znajdziemy 120 mg wapnia
  • kefir zawiera mała ilość alkoholu (od 0,3 - 0,9%)
  • im bardziej dojrzały kefir tym zawiera mniej laktozy i jego zapach staje się intensywniejszy 
  • kefir trawiony jest 2-3 razy szybciej niż mleko 
  • Polska należy do grona największych producentów kefiru
  • kefir to napój pochodzenia kaukaskiego, gdzie był produkowany z mleka krowiego lub koziego już od wieków - uznawany był za źródło długowieczności
  • w kefirze znajdziemy około 30 szczepów mikroorganizmów (bakterii i drożdży)
  • swój orzeźwiający smak zawdzięcza obecności dwutlenku węgla

Przepisy z kefirem ⇨ link


1) CHAŁKA NA KEFIRZE

2) CHŁODNIK LITEWSKI

3) NAJPROSTSZE CIASTO Z TRUSKAWKAMI

4) BANANOWE BUŁECZKI ŚNIADANIOWE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger