piątek, lutego 15, 2019

KUCHENNA APTEKA #23 - KAPUSTA KISZONA

Kapusta kiszona w kuchni polskiej gości od bardzo dawna i stanowi podstawę wielu tradycyjnych dań. Jednak warto mieć też na uwadze, że ta zwykła kiszona kapusta, którą znamy od dziecka ma wiele właściwości zdrowotnych, bo to bogactwo witamin i minerałów.
Powstaje ona w procesie fermentacji mlekowej, podczas której cukry zawarte w kapuście przekształcane są w kwas mlekowy, który jest naturalnym związkiem konserwującym kiszoną kapustę. Proces kiszenia zachodzi na skutek działalności bakterii mlekowych. I to właśnie dzięki bakteriom kwasu mlekowego kapusta kiszona ma dobroczynny wpływ na jelito i jego mikroflorę bakteryjną oraz wzmacnia odporność organizmu.
Warto wiedzieć, że w sklepach coraz częściej kapustę kiszoną zastępuje kwaszona, która ma niewiele wspólnego z kiszonkami...
Pamiętajmy - kiszonki to najlepszy probiotyk i powinny się one znaleźć w każdej diecie!




Kapusta kiszona to źródło:
  • przeciwutleniaczy - polifenoli, karotenoidów
  • witaminy C
  • witaminy A
  • witaminy E
  • witamin z grupy B: B1, B2, B6
  • magnezu
  • potasu
  • żelaza 
  • wapnia
  • fosforu
  • związków siarki zwanych glukozynolanami
  • bakterii kwasu mlekowego
  • błonnika
  • rutyny

Właściwości zdrowotne kapusty kiszonej:
  • obniża poziom cholesterolu we krwi
  • zapobiega rozwojowi miażdżycy i chorób serca
  • uszczelnia naczynia krwionośne
  • pozytywnie wpływa na układ pokarmowy
  • sprzyja rozmnażaniu dobroczynnych bakterii jelitowych (dzięki bakteriom kw. mlekowego)
  • zapobiega zakażeniom układu pokarmowego
  • zapobiega drożdżycy jelit
  • przyśpiesza odbudowę mikroflory bakteryjnej, np. po antybiotykoterapii lub infekcji
  • likwiduje zaparcia
  • wykazuje właściwości przeciwzapalne
  • pomaga w utrzymaniu stałego poziomu cukru we krwi - zapobiega cukrzycy
  • zapobiega niedokrwistości
  • wzmacnia i stymuluje układ odpornościowy
  • wykazuje działanie przeciwnowotworowe
  • korzystnie wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci
  • wykazuje działanie oczyszczające i odchudzające
  • przyśpiesza metabolizm
  • sok z kiszonej kapusty nawadnia i przywraca równowagę wodno-elektrolitową



Uwaga!
  • kapusty kiszonej powinny unikać osoby z chorobami naczynio-sercowymi, chorobami nerek oraz nadciśnieniem tętniczym ze względu na dużą zawartość sodu
  • osoby ciepiące na nadkwasotę, wrzody żołądka lub z przewlekłymi chorobami przewodu pokarmowego powinny unikać jej w swojej diecie, gdyż może działać drażniąco na śluzówkę żołądka


Ciekawostki:
  • Pamiętajmy!!! W sklepach możemy spotkać kapustę kiszoną oraz kapustę kwaszoną i to nie to samo! Kapusta kiszona jest to produkt poddawany naturalnej fermentacji, podczas której cukry przekształcane są w kwas mlekowy, który jest naturalnym związkiem konserwującym kiszoną kapustę. Natomiast kapusta kwaszona zakwaszana jest octem i zwykle zawiera w sobie również różnego rodzaju konserwanty
  • zawartość sodu w kapuście kiszonej można zmniejszyć płucząc ją w zimnej wodzie
  • sok z kapusty kiszonej to skuteczny lek na kaca
  • kapusta kiszona  może zredukować szkodliwe działanie azotanów i azotynów obecnych w wędlinach czy mięsie 
  • kapusta kiszona ratowała marynarzy przed szkorbutem
  • kapusta kiszona jest niskokaloryczna - w 100 g zawiera około 12-15 kcal
  • kapusta kiszona dobrej jakości powinna być jędrna, mieć jasnożółtą barwę i charakteryzować się kwaśnym smakiem oraz kapuścianym zapachem, a woda powinna być lekko mętna

1 komentarz:

  1. Przyznam że uwielbiam i zajadam z ogromnym apetytem:D Najzdrowsze o tej porze roku!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger