piątek, maja 18, 2018

KUCHENNA APTEKA #6 - KALAFIOR

Kalafior należy do warzyw kapustnych i jest źródłem wielu składników odżywczych, a także roślinnych substancji chemicznych, w tym związków działających przeciwnowotworowo. Ma również pozytywny wpływ na serce.
Kalafior to warzywo, które jest zbitką twardych pąków kwiatowych umieszczonych centralnie na łodydze. Rosnące dookoła zielone liście chronią pąki przed słońcem, przez co te nie zmieniają koloru z białego na zielony, pod wpływem chlorofilu (choć istnieje też zielona odmiana kalafiora 😉).
Dowiedz się dlaczego warto jeść kalafiory i kto musi ich unikać w swojej diecie...





Kalafior to źródło:
  • witaminy C
  • witaminy K
  • witamin z grupy B
  • kwasu foliowego
  • potasu
  • magnezu
  • manganu
  • błonnika
  • białka (zawiera go więcej niż inne warzywa)
  • fitosteroli
  • związków siarkowych - glukorafanina należąca do glukozynolatów (odpowiadają za charakterystyczny zapach)
  • glukozynolatów, związków fitochemicznych, które w wyniku utleniania przekształcają się w izotiocyjaniany (w tym sulforafan) - są to naturalne związki przeciwnowotworowe
  • indoli - naturalnych roślinnych związków chemicznych, które ograniczają w wątrobie produkcję białka transportowego dla cholesterolu LDL, który po utlenieniu wnika w ściany tętnic, tworząc blaszki miażdżycowe


Właściwości zdrowotne kalafiora:
  • zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych - związki występujące w kalafiorze zwiększają zdolność wątroby do neutralizowania potencjalnie toksycznych substancji i powstrzymują enzymy przed atakowaniem związków rakotwórczych w organizmie. Prawdopodobnie mogą również hamować przekształcanie komórek prawidłowych w nowotworowe
  • wspomaga układ sercowo-naczyniowy
  • chroni przed zawałem serca i udarem mózgu
  • chroni przed chorobami układu pokarmowego, jak: wrzody żołądka, zapalenie błony śluzowej żołądka, zapalenie przełyku - izotiocyjany niszczą bakterie Helicobacter pyroli, które są odpowiedzialne za wrzody żołądka
  • pomocny podczas reumatoidalnego zapalenia stawów
  • ma niski indeks glikemiczny i mogą go spożywać osoby z cukrzycą
  • nie wywołuje alergii
  • jest niskokaloryczny i daje uczucie sytości
  • pomocny w schorzeniach nerek i pęcherza moczowego
  • sprzyja lepszej pracy jelit (za sprawą błonnika)
  • wspomaga układ odpornościowy


Uwaga!
  • kalafior zawiera goitrogeny, które mogą zakłócić pracę tarczycy i powodować tworzenie się wola - zaburzają wchłanianie jodu z pożywienia, dlatego osoby z niedoczynnością tarczycy powinny ograniczyć jego spożywanie
  • kalafior zawiera również puryny, które rozkładane są do kwasu moczowego, dlatego osoby cierpiące na dnę moczanową oraz kamicę nerkową powinny ograniczać spożywanie produktów zawierających puryny
  • jest on ciężkostrawny i ma właściwości wydymające, dlatego należy uważać na niego podczas ciąży i w okresie laktacji


Ciekawostki:
  • 1 szklanka różyczek z kalafiora dostarcza 70% zalecanej dziennej dawki witaminy C, ale gotowanie kalafiora powoduje znaczny jej ubytek, gdyż jest ona rozpuszczalna w wodzie - najlepiej nie gotować go w wodzie, tylko na parze lub smażyć w woku, a na surowo może być składnikiem sałatek
  • zbyt długo gotowany może mieć nieprzyjemny smak i zapach
  • surowego kalafiora można przechowywać łodygą do dołu w papierowej torbie w lodówce przez maksimum tydzień
  • kalafiora podzielonego na różyczki należy spożyć w ciągu 1-2 dni


Przepisy z kalafiorem







14 komentarzy:

  1. Uwielbiam kalafiora wiec to coś dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  2. Kalafiora podobnie jak inne warzywa gotuję już w parowarze - warzywa mają wtedy inny smak!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nie tracą swoich wartości odżywczych :)

      Usuń
  3. Muszę wypróbować kotlety kalafiorowe. Nie wiedziałam, że kalafior ma witaminę K...

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubimy kalafiora ale bardziej przepadamy za brokułem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jedno z moich ulubionych warzyw. Szczególnie lubię kalafiora romanesco.

    OdpowiedzUsuń
  6. a do tego kalafior jest taaaki pyszny <3 z dzieciństwa wspominam zawsze kalafiora z bułką tartą, podawanego jako dodatek do obiadu <3 mniam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też do obiadu był kalafior z bułką tartą, najczęściej w niedzielę - wtedy jako dziecko nie przepadałam za nim ;)

      Usuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger