piątek, maja 17, 2019

KUCHENNA APTEKA #34 - KIEŁKI

Kiełki to przeogromna skarbnica witamin, minerałów, białka oraz innych składników niezbędnych dla prawidłowego rozwoju organizmu. Należą do najzdrowszych pokarmów na świecie.
Kiełki powstają z nasion. Jednak jedzenie nasion nie będzie miało tak korzystnego wpływu na nasze zdrowie, gdyż osłonka powoduje, że znajdujące się w nich składniki są trudniej przyswajalne przez ludzki organizm. Dopiero w okresie kiełkowania uaktywniają się enzymy, które przetwarzają substancje odżywcze, zwiększając ich biodostępność. Enzymy powodują zwiększenie ilości witamin, przemiany cukrów złożonych na proste, rozkład białek na aminokwasy. Dzięki temu, że poprawiają wchłanianie, to lepiej są odżywione komórki organizmu.
Kiełki są doskonałym przykładem pokarmu całościowego, a ich właściwości lecznicze były już znane tysiące lat temu. Polecane są szczególnie w okresie przesilenia wiosennego, gdyż dodają energii i sił witalnych. Natomiast jesienią oraz zimną mogą zastąpić świeże warzywa, których brak o tej porze roku.
Warto włączyć je do codziennej diety, gdyż regulują pracę całego organizmu, regenerując go i odmładzając. Kiełki to doskonałe źródło zdrowia!




Kiełki to źródło:
  • białka
  • witaminy C
  • witamin z grupy B
  • witaminy E
  • witaminy A
  • witaminy D
  • witaminy K
  • potasu
  • żelaza
  • wapnia
  • chromu
  • cynku
  • selenu
  • litu
  • magnezu
  • jodu
  • fosforu
  • manganu
  • miedzi
  • kwasów omega-3
  • aminokwasów
  • błonnika
  • enzymów trawiennych


Właściwości zdrowotne kiełków:
  • chronią przed szkodliwym wpływem wolnych rodników
  • regulują pracę całego organizmu
  • obniżają poziom cholesterolu
  • zapobiegają miażdżycy oraz zawałom serca
  • zapobiegają nadciśnieniu
  • mają silne właściwości detoksykacyjne
  • odkwaszają organizm
  • usprawniają pracę przewodu pokarmowego
  • sprzyjają rozwojowi prawidłowej flory bakteryjnej przewodu pokarmowego
  • poprawiają wchłanianie wartości odżywczych z pożywienia
  • poprawiają apetyt
  • wspomagają odporność
  • zapobiegają niedokrwistości
  • wzmacniają koście i zęby
  • poprawiają stan skóry, włosów i paznokci
  • polecane szczególnie kobietom w ciąży i karmiącym piersią
  • polecane wegetarianom i weganom
  • uzupełniają niedobory witamin i składników mineralnych
  • polecane w okresie przesilenia wiosennego
  • zapewniają dobre samopoczucie
  • odmładzają organizm
  • polecane przy stresie i zmęczeniu
  • wykazują działanie przeciwnowotworowe



Uwaga!
  • kiełki NIE mają właściwości wzdymających
  • pod wpływem gotowania tracą wartość odżywczą
  • w kiełki oraz w nasiona do ich hodowli należy zaopatrywać się w sklepach ze zdrową żywnością, by nie zawierały szkodliwych związków chemicznych, które w niewielkich kiełkach mogą występować w dużym stężeniu


Ciekawostki:
  • kiełki to doskonała naturalna alternatywa dla suplementów diety
  • 1/2 szklanki kiełków lucerny zawiera tyle witaminy C co 6 szklanek soku pomarańczowego
  • 3 łyżki stołowe kiełków pszenicy mają więcej błonnika niż kromka ciemnego pieczywa pszennego
  • w czasie przechowywania kiełki nie tracą zbyt szybko wartości odżywczych
  • są niskokaloryczne




Najpopularniejsze rodzaje kiełków:

  • kiełki lucerny - są lekko cierpkie z orzechowym posmakiem. Bogate w białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy A, B, E i C, kwas foliowy oraz minerały: selen, cynk, magnez, fosfor, żelazo, wapń. Są też źródłem fitoestrogenów - hormonów roślinnych, które w naturalny sposób pomagają zwalczać symptomy menopauzy. Wzmacniają mięśnie, kości, zęby, wspomagają leczenie dolegliwości reumatycznych, chronią przed anemią. Polecane szczególnie kobietom w ciąży i wegetarianom.
  • kiełki soi - posiadają delikatny, orzechowy smak, są lekko chrupkie. Zawierają bardzo duże ilości białka oraz witamin: A, C, K i z grupy B (kwas foliowy, B1, B2, PP, B5, B6) i minerałów: magnezu, wapnia, fosforu, żelaza, potasu, cynku, miedzi, manganu, a także fitohormonów - fitoestrogenów. Regulują pracę układu nerwowego i hormonalnego, zapobiegają nadciśnieniu oraz zakrzepom. Mogą łagodzić objawy klimakterium. Dodają energii i apetytu.
  • kiełki rzodkiewki - charakteryzują się ostrym, intensywnym smakiem. Zawierają witaminy A, C, B, E, minerały, kwasy omega-3 oraz błonnik i biotynę. Mają właściwości przeciwzapalne, odkażające, oczyszczające i moczopędne. Hamują rozwój bakterii i drożdży. Łagodzą dolegliwości wątroby i pęcherzyka żółciowego oraz infekcje górnych dróg oddechowych.
  • kiełki owsa - mają słodkawy, lekki smak. Zawierają witaminy A, B, C i E oraz minerały: fosfor, żelazo, miedź, fluor, cynk, wapń, jod, a także dużo białka i tłuszczów. Regulują poziom hormonów i pracę tarczycy, a także wspierają płodność.
  • kiełki rzeżuchy - charakteryzują się pikantno-gorzkawym smakiem. Zawierają witaminy C, A, B (B1, B2, B3, B9), K oraz minerały: jod, wapń, żelazo, fosfor, cynk, mangan, magnez i potas, a także olejki eteryczne. Wspomogą pracę nerek, uśmierzą ból stawów oraz przyspieszą przemianę materii. Stosowane w dietach oczyszczających.
  • kiełki brokuła - mają pikantny smak. Zawierają witaminy: A, B (B1, B2, B3, B5, B6, B9), C, E i K oraz minerały: żelazo, magnez, fosfor, potas, wapń, cynk, selen i mangan. Kiełki brokułu zawierają również koenzym Q10 i luteinę, a także cenny sulforafan, który pomaga zapobiegać rozwojowi raka. W kiełkach znajduje się 20 razy więcej sulforafanu niż w warzywie. 
  • kiełki fasoli Mung - charakteryzują się się specyficznym, lekko gorzkawym posmakiem. Zawierają witaminy A, C, K i z grupy B (kwas foliowy, B1, B2, B5, B6) oraz biotynę, miedź mangan, magnez, fosfor, potas, lit, jod, cynk, żelazo i siarkę.
  • kiełki pszenicy - są chrupiące i mają łagodny, słodkawy smak. Bogate w witaminy z grupy B, E i C oraz minerały: żelazo, fosfor, magnez, mangan, cynk, selen, potas, krzem i wapń. Zawierają również błonnik oraz koenzym Q10. Wpływają na poprawę pracy serca oraz przeciwdziałają starzeniu się organizmu. Wzmacniają system nerwowy, podnoszą odporność. Poprawiają stan włosów i paznokci.


Kiełki świetnie nadają się do różnego rodzaju sałatek - u mnie:


1 komentarz:

  1. Często kupujemy kiełki a najlepsze są te miksy na patelnię :)

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger