piątek, października 25, 2019

KUCHENNA APTEKA #47 - MIĘSO Z INDYKA

Mięso z indyka to mięso drobiowe, które uznawane jest za jedno z najzdrowszych mięs. Może się ono pochwalić wysoką wartością odżywczą - zawiera cenne witaminy, minerały, a także bardzo dużą ilość pełnowartościowego białka oraz sporą zawartość dobroczynnych dla naszego zdrowia kwasów tłuszczowych nienasyconych. Przy tym ma mało tłuszczu, jest niskokaloryczne oraz łatwo przyswajalne i lekkostrawne, a do tego delikatne i bardzo smaczne

Mięso z indyka, oprócz wartości zdrowotnych, doceniane jest również za walory smakowe, gdyż daje możliwość sporządzenia dużej ilości potraw, w przeróżnych wariantach smakowych. Doskonale komponuje się z różnymi smakami - słodkimi, łagodnymi, pikantnymi czy ziołowymi. Jest ono dość proste w przygotowaniu, choć wymagające, gdyż zbyt długa obróbka termiczna może doprowadzić do przesuszenia mięsa, przez co będzie twarde i pozbawione smaku.

Można go smażyć, dusić, gotować i piec. 

Warto wprowadzić go do swojej codziennej diety, gdyż regularnie spożywane mięso z indyka nie tylko zapobiega otyłości, ale także korzystnie wpływa na nasze zdrowie!





Indyk to źródło:
  • białka (więcej niż mięso z kurczaka)
  • kwasów tłuszczowych nienasyconych
  • witaminy A
  • witamin z grupy B: B1, B2, B3, B6, B12
  • kwasu foliowego (B9) 
  • selenu
  • potasu
  • cynku
  • magnezu
  • żelaza
  • fosforu
  • miedzi
  • tryptofanu - aminokwas, który pełni wiele funkcji w organizmie, min. bierze udział w syntezie serotoniny i melatoniny - wpływa na dobrą kondycję psychiczną


Wartości zdrowotne mięsa z indyka:
  • wszystkie składniki odżywcze występujące w mięsie z indyka poprawiają funkcjonowanie organizmu
  • pomaga w profilaktyce chorób serca
  • obniża ciśnienie krwi i reguluje pracę serca (potas)
  • wspomaga tworzenie czerwonych krwinek (wit. B12)
  • zapobiega anemii (żelazo)
  • bierze udział w metabolizmie hormonów tarczycy (selen)
  • wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego (wit. z grupy B i magnez)
  • ma korzystny wpływ na osoby zestresowane i pomoże w rozładowaniu napięcia nerwowego
  • ułatwia zasypianie oraz uspokaja (tryptofan jest odpowiedzialny m.in. za produkcję "hormonu snu" melatoniny, oraz tzw. hormonu szczęścia serotoniny)
  • poprawia samopoczucie i wygląd
  • wpływa na kondycję skóry i pomaga walczyć z trądzikiem (cynk)
  • wspomaga nasz układ odpornościowy
  • może pomóc w utrzymaniu stabilnego poziomu insuliny
  • zwiększa uczucie sytości, dlatego sprzyja odchudzaniu




Uwaga!
  • mięso z indyka zawiera puryny, które rozkładane są do kwasu moczowego - jego nadmiar może odkładać się w postaci kryształków w stawach, powodując ból i stan zapalny
  • spożywanie potraw z indyka nie przyczynia się do zwiększenia cholesterolu we krwi
  • obróbka termiczna mięsa indyczego nie powoduje obniżenia wartości odżywczej obecnego w nim białka
  • mięso z indyka szczególnie polecane jest przy alergiach oraz dietach niskokalorycznych. Poza tym jest dobre dla małych dzieci, kobiet w cięży i karmiących, osób starszych, chorych na nadciśnienie, miażdżycę oraz dochodzących do zdrowia po chorobach



Ciekawostki:
  • dużą zaletą mięsa indyczego jest mała ilość kalorii w porównaniu z innymi mięsami - 100 g mięsa dostarcza około 130 kcal (dotyczy piersi z indyka)
  • 100 g indyka dostarcza 35% zapotrzebowania na wit. B6
  • 100 g indyka zawiera 325 mg tryptofanu
  • najpopularniejsza jest pierś z indyka - jest najchudsza ze wszystkich mięs, a do tego krucha, delikatna i lekkostrawna. Nie wymaga też długiej obróbki termicznej. Nadaje się zarówno do smażenia, jak i pieczenia. Jednak należy uważać, gdyż łatwo ją przesuszyć
  • udziec z indyka nie jest tak kruchy jak pierś, ma ciemniejszą barwę oraz wyrazisty smak. Idealnie nadaje się do pieczenia oraz duszenia
  • skrzydełka z indyka są delikatne w smaku i mają niską zawartość tłuszczu, dlatego świetnie nadają się do przygotowania baz do zup






Przepisy z mięsem z indyka

1 komentarz:

  1. Ależ pyszne propozycje na potrawy z mięsa indyczego :) Ja też chętnie sięgam po to mięsko, jest bardzo delikatne i ma również swój niepowtarzalny smak.

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger