piątek, kwietnia 26, 2019

KUCHENNA APTEKA #32 - RZEŻUCHA

Rzeżucha (pieprznica siewna), pojawia się najczęściej w naszych domach w okolicach Wielkanocy i pełni głównie rolę dekoracyjną stołu lub potraw. A to wielki błąd! Ta niepozorna roślinka, przez większość osób niedoceniana, to prawdziwa skarbnica witamin i mikroelementów. Rzeżucha przewyższa wartością odżywczą wiele warzyw i może je zastąpić szczególnie zimą. Pod względem zawartości wapnia jest ona drugą rośliną po orzechach laskowych! Wykazuje szereg właściwości zdrowotnych, które wykorzystywane są w pomocniczym leczeniu różnych schorzeń i dolegliwości. Polecana szczególnie w okresie przesilenia wiosennego.  
Rzeżuchą zajadali się starożytni Rzymianie, którzy dostrzegali w niej oznakę witalności i zdrowia. Bierzmy z nich przykład 😉
Warto ją hodować przez cały rok i stosować jako dodatek do różnych potraw - można ją dodawać nie tylko do kanapek, ale także do różnego rodzaju sałatek i surówek, zup, sosów, past, twarożków czy masła. Ma wyraźny, ostry, piekący smak i aromatyczny zapach, dlatego dzięki niej potrawy nabierają oryginalnego i wyrazistego smaku.
Jednak jest jedno "ale" - nie można przesadzać z ilością spożywanej rzeżuchy, gdyż w nadmiarze może zaszkodzić. Dowiedz się dlaczego!




Rzeżucha to źródło:
  • witaminy A
  • witaminy K
  • witaminy C
  • witamin z grupy B: B2, B6
  • kwasu foliowego (B9)
  • wapnia
  • żelaza
  • magnezu
  • potasu
  • jodu
  • miedzi
  • manganu
  • chromu
  • siarki



Właściwości zdrowotne rzeżuchy:
  • wspomaga leczenie choroby wieńcowej
  • leczy zaburzenia krążenia
  • obniża poziom cukru we krwi
  • wspomaga prawidłową pracę trzustki
  • dezynfekuje przewód pokarmowy
  • oczyszcza krew
  • pomaga usunąć toksyny z organizmu
  • wspomaga trawienie
  • poprawia apetyt
  • przeciwdziała anemii
  • polecana dla kobiet w ciąży
  • polecana dla osób osłabionych i wycieńczonych
  • wskazana przy chorobach nerek
  • wskazana przy osteoporozie
  • pomocna przy reumatyzmie 
  • polecana przy niedoczynności tarczycy
  • ma działanie dezynfekujące jamę ustną
  • poprawia wygląd skóry i paznokci
  • zapobiega wypadaniom włosów i wzmacnia ich cebulki
  • leczy dolegliwości skórne, jak wysypka czy egzema






Uwaga!
  • nie należy jeść dużych ilości rzeżuchy, gdyż jest silnie moczopędna
  • zbyt dużo rzeżuchy może wywołać stan zapalny pęcherza moczowego
  • porcja dobowa - kilka porcji wielkości łyżeczki od herbaty



Ciekawostki:
  • rzeżuchę hoduje się bez żadnych nawozów chemicznych
  • 100 g rzeżuchy to jedyne 30 kcal
  • z nasion rzeżuchy otrzymuje się bardzo wartościowy olej, który posiada dwukrotnie większa  zawartość kwasów omega-3 względem kwasów omega-6



Przepis z wykorzystaniem rzeżuchy



1 komentarz:

  1. Rzeżucha pasuje i na kanapki i do sałatki czy do zupy :D Bardzo ją lubimy :)

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger