piątek, marca 22, 2019

KUCHENNA APTEKA #28 - RYŻ

Ryż to jedna z najpopularniejszych roślin świata. Występuje około 800 odmian ryżu, które różnią się między sobą kształtem ziarna, smakiem, stopniem oczyszczenia, wartością odżywczą i zawartością skrobi - amylopektyny. Najbardziej ceniony jest w Azji, gdzie jest on podstawą większości dań. Robi się również z niego mąkę, makaron, płatki, olej, mleko, piwo, sake oraz papier ryżowy.
Ryż to źródło witamin, minerałów, błonnika, białka oraz przeciwutleniaczy. Przy czym, najbardziej popularny w Polsce ryż biały jest najuboższy w składniki odżywcze, a najwięcej właściwości prozdrowotnych możemy znaleźć w ryżu dzikim oraz czarnym i czerwonym. Jednak niezależnie od odmiany ryż jest produktem bezglutenowym, który dostarcza energii na długi czas i uwalnia od głodu.
Warto także wiedzieć, że gotowanie ryżu w popularnych woreczkach jest szkodliwe dla naszego zdrowia i może powodować poważne choroby. 
Dowiedz się więcej!



Ryż to źródło:
  • białka
  • błonnika
  • węglowodanów
  • magnezu
  • wapnia
  • potasu
  • żelaza 
  • fosforu
  • cynku
  • selenu
  • manganu
  • miedzi
  • witamin z grupy B: B1, B2, B3, B5, B6
  • kwasu foliowego (B9)
  • witaminy E
  • przeciwutleniaczy (antocyjanów - dotyczy ryżu dzikiego i odmian kolorowych)


Właściwości zdrowotne ryżu:
  • obniża poziom cholesterolu 
  • pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi
  • ma dobroczynny wpływ na serce
  • korzystnie wpływa na trawienie i układ pokarmowy
  • ma działanie przeciwbiegunkowe
  • nie zwiększa wydzielanie kwasu żołądkowego - polecany przy zgadze i wrzodach żołądka
  • reguluje poziom cukru we krwi
  • nie wywołuje gwałtownego wydzielania insuliny - polecany dla osób chorych na cukrzycę
  • pomocny w leczeniu łuszczycy
  • polecany przy odchudzaniu - wolno trawiony dostarcza energii na długi czas i uwalnia od głodu
  • polecany osobom z niedożywieniem lub niedoborem masy ciała
  • wzmacnia układ nerwowy
  • oczyszcza z toksyn (ryż brązowy oraz dziki)



Uwaga!
  • zbyt duże ilości ryżu mogą powodować zaparcia (dotyczy ryżu białego)
  • ryż jest produktem bezglutenowym, niezależnie od jego odmiany i polecany jest dla osób mających nietolerancję glutenu
  • ryż nie zawiera żadnych alergenów
  • unikajmy gotowania ryżu w woreczkach - pod wpływem wysokiej temperatury uwalnia się bisfenol A, który zaburza pracę układu hormonalnego i może przyczyniać się do powstawania zmian nowotworowych. Bisfenol A naśladuje jeden z najważniejszych hormonów w organizmie: estradiol - zaburza prawidłowy rozwój i dojrzewanie płciowe oraz obniża płodność. Zaburza także wydzielanie hormonów tarczycy.
  • z badań wynika, że ryż może zawierać pewne ilości arsenu (wchłania go z gleby lub wody), który jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Dotyczy się to też wszystkich produktów ryżowych. Dlatego nie należy przesadzać ze spożywaniem ryżu i produktów z niego powstałych jak, np. napój ryżowy, wafle ryżowe lub kupować ryż z rolnictwa ekologicznego

Ciekawostki:
  • ryż jest produktem lekkostrawnym - to zboże najłatwiej przyswajalne przez organizm - polecany dzieciom, osobom starszym i osobom mającym problemy z układem pokarmowym
  • indeks glikemiczny ryżu zależy od sposobu przygotowania ryżu i jego gatunku - rozgotowany ma mniej składników i wysoki indeks glikemiczny
  • ryż biały jest najuboższy w składniki odżywcze i ma najmniej błonnika - zdecydowanie lepszym wyborem będzie ryż brązowy, dziki lub paraboliczny
  • najbardziej wartościowy to ryż dziki, ma on również najniższy indeks glikemiczny
  • polecany jest sportowcom, ze względu na bogate źródło węglowodanów
  • 100 g ryżu to około 340-370 kcal (zależy od rodzaju)



Odmiany ryżu:
  • ryż biały (polerowany) - najpopularniejsza odmiana, niestety najmniej wartościowa. Pozbawiony łupiny, otrąb i zarodka traci swoje wartości odżywcze w wyniku procesu oczyszczania. Jednak jest on delikatny oraz łagodny w smaku i idealnie nadaje się dla osób z problemami układu pokarmowego. Szybko się gotuje.
  • ryż brązowy (naturalny) - jest to ryż nieoczyszczony, gdyż pozbawia się go jedynie niejadalnej łuski. Jest najmniej przetworzony, więc najbardziej wartościowy pod względem odżywczym. Ma niski indeks glikemiczny. Gotuje się dłużej od białego.
  • ryż paraboiled - poddany działaniu pary pod wysokim ciśnieniem, dzięki temu wartości odżywcze wchłonęły się w głąb ziarna. Ryż parboiled jest czymś pomiędzy ryżem białym i brązowym. Gotuje się dość szybko.
  • ryż basmati - to długoziarnisty biały ryż łuskany, który charakteryzuje się niezwykłym aromatem. Po ugotowaniu jego ziarna są sypkie i nie kleją się.
  • ryż jaśminowy - długoziarnisty ryż, który pochodzi z Tajlandii i ma delikatny kwiatowy aromat
  • ryż czarny - ma wyjątkowe właściwości - zawiera 18 aminokwasów, błonnik i przeciwutleniacze oraz wit. E. Charakteryzuje się lekko orzechowym smakiem. Gotuje się dość długo.
  • ryż czerwony - to średnioziarnisty ryż o lekko orzechowym aromacie i słodkawym smsku. Barwę łupiny zawdzięcza obecności antocyjanów (przeciwutleniaczom). Gotuje się dość długo.
  • ryż dziki - to nasiona trawy wodnej. To bogate źródło witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy, a także największa ilością białka pośród wszystkich odmian. Charakteryzuje się intensywnym smakiem i aromatem. Gotuje się dość długo.
  • ryż arborio- włoska odmiana ryżu krótkoziarnistego o słodkawym smaku

Przepisy z ryżem ⇨ klik







3 komentarze:

  1. Nigdy bym nie pomyślała że gotowanie ryżu w woreczku może być szkodliwe- ale w sumie to logiczne...teraz będę już unikać.
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały i wartościowy wpis! Nie wiedziałam, że ryż ma tyle fantastycznych właściwości! Jednak od dawna unikam gotowania ryżu w woreczkach, gdyż ogólnie staram się unikać plastiku w moim domu. Pozdrawiam <3

    OdpowiedzUsuń

WYDRUKUJ PRZEPIS

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger