piątek, grudnia 07, 2018

KUCHENNA APTEKA #22 - MAK

Mak... bez niego nie wyobrażamy sobie świąt Bożego Narodzenia. Jest on składnikiem makowców i innych ciast, a także kutii czy łazanek. Tradycja głosi, że mak przynosi dostatek i jest symbolem płodności.
Wyróżniamy kilka rodzajów maku: mak niebieski, mak biały, mak lekarski oraz mak polny. Do celów kulinarnych wykorzystywany jest mak niebieski oraz mniej popularny, ale delikatniejszy w smaku mak biały.
Właściwości lecznice maku były cenione od wieków. Jest źródłem wielu witamin i składników mineralnych oraz posiada właściwości prozdrowotne. Jednak nie dla każdego jest on wskazany!
Przeczytaj więcej...




Mak to źródło:
  • witaminy A
  • witaminy C
  • witaminy E
  • witaminy D
  • witamin z grupy B: B1, B3, B6
  • kwasu foliowego  (wit. B9)
  • wapnia
  • fosforu 
  • żelaza
  • magnezu
  • potasu
  • miedzi
  • cynku
  • manganu
  • błonnika
  • fitosteroli
  • nienasyconych kwasów tłuszczowych (głównie oleinowy i linolowy)
  • alkaloidów opioidowych (niewielkie ilości)

Właściwości zdrowotne maku:
  • wspomaga pracę serca i układu krążenia
  • zapobiega rozwojowi nadciśnienia tętniczego krwi
  • obniża poziom cholesteroli LDL we krwi
  • zapobiega zmianom miażdżycowym
  • reguluje pracę jelit i zapobiega zaparciom
  • wspomaga detoksykację organizmu
  • zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się wody w organizmie
  • zapobiega anemii i niedokrwistości
  • zapobiega rozwojowi osteoporozy, odwapnieniu kości oraz krzywicy
  • wspomaga pracę układu nerwowego
  • zapobiega stanom depresyjnym
  • wspomaga walkę ze stresem
  • poprawia stan włosów, skóry i paznokci
  • dba o wzrok
  • podnosi odporność organizmu
  • reguluje pracę nerek i wątroby (dotyczy oleju makowego)
  • przyśpiesza gojenie się ran (dotyczy oleju makowego)



Uwaga!
  • mak spożywany w większych ilościach działa jak narkotyk
  • mak może powodować interakcje z niektórymi lekami - przed spożyciem dań czy ciast z makiem najlepiej skontaktować się z lekarzem
  • mak jest ciężkostrawny, dlatego osoby z problemami trawiennymi (np. wrzody) czy wątrobowymi powinny unikać spożywania maku, gdyż może on zaostrzyć stan chorobowy
  • mak nie może być podawany dzieciom poniżej 2 roku życia
  • na ilość maku w spożywanych posiłkach powinny również uważać ciężarne
  • spożycie maku przez osoby uczulone może skutkować nawet wstrząsem anafilaktycznym

Ciekawostki:
  • mak jest kaloryczny - 100 g maku zawiera prawie 500 kcal - nie jest polecany dla osób odchudzających się
  • mak niebieski wykorzystywany w przemyśle spożywczym ma niewielką ilość alkaloidów opioidowych, natomiast mak wykorzystywany do produkcji morfiny czy kodeiny to mak lekarski, którego warunki uprawy są ściśle regulowane prawnie i kontrolowane
  • mak polny znajduje zastosowanie w kosmetyce, np. w produkcji łagodnych płynów do higieny intymnej
  • zawartość wapnia w 100 g maku to ponad 1400 mg, czyli tyle co w prawie 1,2 litrze mleka

Przepisy z makiem







4 komentarze:

  1. Na święta musi być jakieś danie z makiem, Twoje propozycje bardzo mi się podobają :)

    OdpowiedzUsuń
  2. My jesteśmy ogromnymi fankami maku i kluski z makiem to coś co na Wigilii jemy w ilościach hurtowych :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger