piątek, października 12, 2018

KUCHENNA APTEKA #18 - DYNIA

Dynia to warzywo sezonowe występujące jesienią. Kojarzy się ona głównie z Halloween, ale również znalazła szerokie zastosowanie w kuchni, zarówno w daniach słodkich - ciasta, dżemy, musy, czy placuszki, jak i wytrawnych - zupy, gulasze, kotlety, czy jako baza do dań głównych.
Jednak warto wiedzieć, że dynia jest warzywem bogatym w składniki odżywcze, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Niestety przez większość osób jest ona mało doceniana, a posiada naprawdę wiele właściwości zdrowotnych, które wykorzystywane są w medycynie naturalnej. Zawiera liczne witaminy i składniki mineralne, a do tego ma mało kalorii - produkt idealny! Właściwości lecznicze posiada miąższ i nasiona dyni. Dlatego warto wprowadzić ją do swojej codziennej diety!



Dynia to źródło:
  • przeciwutleniaczy
  • witaminy A
  • witaminy C
  • witaminy z grupy B: B1, B2, B6, PP
  • witaminy K
  • witaminy E
  • magnezu
  • żelaza
  • potasu
  • wapnia
  • fosforu
  • cynku
  • manganu
  • miedzi
  • karotenoidów
  • błonnika
  • nienasyconych kwasów tłuszczowych omega -3 (dotyczy pestek dyni)
  • fitosteroli (dotyczy pestek dyni)
  • tryptofanu - aminokwas, który pełni wiele funkcji w organizmie, min. bierze udział w syntezie serotoniny i melatoniny (dotyczy pestek dyni) 


Właściwości zdrowotne dyni:
  • reguluje ciśnienie tętnicze krwi
  • obniża poziom cholesterolu
  • zapobiega miażdżycy, a także zawałom serca czy udarom mózgu
  • działa przeciwzapalnie
  • podnosi odporność organizmu
  • reguluje pracę jelit i pobudza procesy trawienne
  • eliminuje zaparcia
  • oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii oraz toksyn
  • ma właściwości odkwaszające
  • pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową
  • wspomaga funkcjonowanie nerek
  • pomaga regulować gospodarkę wodną organizmu
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory - żołądka, jelita grubego, płuc, piersi
  • wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wzroku
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej
  • może chronić przez zaćmą
  • poprawia stan włosów, skóry i paznokci
  • chroni przed szkodliwym działaniem promieniowania UV 
  • działa przeciwpasożytniczo i przeciwwirusowo (dotyczy świeżych pestek dyni)
  • pomaga w odchudzaniu
  • pomaga przy problemach z powiększoną prostatą (dotyczy pestek dyni)
  • ma działanie moczopędne i pomaga przy schodzeniu nerek (sok z dyni)



Uwaga!
  • dynia nie jest wskazana dla osób chorujących na cukrzycę, gdyż posiada wysoki indeks glikemiczny (75), ale spożywana przez zdrowe osoby może zapobiec zachorowaniu na tę chorobę
  • soku z dyni nie można spożywać przy biegunkach


Ciekawostki:
  • miąższ dyni poleca się kobietom w ciąży, gdyż ma działanie przeciwwymiotne
  • pestki dyni polecane są przy chorobie lokomocyjnej
  • świeże pestki dyni zawierają kukurbitacyny, które uszkadzają układ nerwowy pasożytów - kurację przeciwpasożytniczą należy stosować na czczo, dzięki niej można pozbyć się z przewodu pokarmowego, m.in. owsików, tasiemca czy glisty ludzkiej (pestki prażone w wysokiej temperaturze tracą swoje cenne właściwości)
  • jest małokaloryczna - zawiera około 30 kcal w 100 g
  • dynia składa się aż z 90% wody


Przepisy z dynią







5 komentarzy:

  1. Bardzo lubię dynię i pyszności z jej wykorzystaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dynia to prawdziwa skarbnica witamin- trzeba z niej korzystać właśnie teraz!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam ciasta placki muffiny dyniowe, ale te grzebyki mnie jeszcze kuszą :))

    OdpowiedzUsuń
  4. My możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy uzależnione od dyni :D

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger