piątek, sierpnia 31, 2018

KUCHENNA APTEKA #14 - ŚLIWKI

Koniec lata i początek jesieni to czas, kiedy w sklepach i na targach pojawiają się różne odmiany śliwek. Do najbardziej popularnych należą śliwki węgierki, renklody czy mirabelki. W Polsce śliwki, obok jabłek, to najczęściej spotykane owoce w sadach. Wykorzystuje się je w kuchni do przygotowywania m.in. konfitur, dżemów, kompotów, knedli, ciast, a także nalewek oraz sosów i marynat do mięs. Jednak śliwka jest niedocenianym owocem, jeżeli chodzi o właściwości zdrowotne. Większość osób nie zdaje sobie sprawy jakie właściwości lecznicze oraz składniki odżywcze i witaminy posiada ten owoc...
Dowiedz się jaki wpływ na zdrowie mają śliwki!



 Śliwki to źródło:
  • przeciwutleniaczy - polifenoli (kwas chlorogenowy, katechiny), które chronią przed wolnymi rodnikami
  • potasu
  • magnezu
  • wapnia
  • fosforu
  • beta-karotenu
  • błonnika - pektyn
  • witamin z grupy B: m.in. witaminy B6
  • witaminy A
  • witaminy E
  • witaminy C

Właściwości zdrowotne śliwek:
  • poprawiają apetyt i regulują trawienie
  • regulują wypróżnienia i zapobiegają zaparciom (dzięki dużej ilości rozpuszczalnego błonnika)
  • przyśpieszają przemianę materii - wspomagają odchudzanie
  • obniżają poziom cholesterolu
  • wykazują działanie przeciwmiażdżycowe
  • obniżają ciśnienie krwi (za sprawą potasu)
  • poprawiają nastrój oraz humor
  • wpływają korzystnie na układ nerwowy
  • łagodzą objawy napięcia przedmiesiączkowego
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego
  • redukują proces starzenia się oraz powstawania zmarszczek
  • pomagają przy pękających naczynkach, uszczelniając naczynia krwionośne
  • wzmacniają kości i zęby



Uwaga!
  • nadmiar śliwek działa przeczyszczająco oraz wydymająco - należy jeść nie więcej niż kilka sztuk dziennie
  • śliwek należy unikać w chorobach zapalnych wątroby i jelit, ze względu na właściwości wydymające
  • śliwki nie są polecane osobą z cukrzycą, ze względu na zawartość cukru

Ciekawostki:
  • suszone śliwki są bogatsze w witaminy i błonnik niż śliwki świeże - zawierają 5 razy więcej witaminy A i 7 razy więcej błonnika, ale niestety są 5 razy bardziej kaloryczne - śliwki świeże mają 45 kcal w 100 g, natomiast suszone ok. 270 kcal w 100 g
  • z upływem czasu maleje jędrność śliwek, ale rośnie zawartość polifenoli
  • śliwki polecane są na zaparcia u kobiet w ciąży
  • badania wykazały, że również kora śliwy wykazuje działanie zdrowotne - wyciąg z kory śliwy stosowany jest w leczeniu schorzeń prostaty

Przepisy ze śliwkami



4 komentarze:

  1. Lubię śliwki - surowe, w ciastach, daniach i przetworach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliwki są przepyszne. <3 A w tym roku był ich taki wysyp, że mamy w domu zapasy na całą zimę. :D

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kuchnia MagdaLeny , Blogger